Auteur Archief: Hella

zevende plank

De nieuwe plank (links, vierde van boven) staat vol leeslintjesboeken. Ik denk nu dat ze allemaal mogen blijven, maar we gaan het zien. Uiterst links ligt het shell-auto-thermometertje dat je ooit gratis kreeg bij de benzine, en dat al sinds … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | Een reactie plaatsen

vol bladzijden

Het volgende boek op de plank is Vaslav, maar ik heb de lof van Japin wel genoeg gezongen. Ben ook zo benieuwd naar zijn nieuwe boek! En dan De Toverberg. Ook al over geschreven, inmiddels haast drie jaar geleden. Het … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | Een reactie plaatsen

Piranesi-gevoel

Het boek van Klemperer (het volgende op de plank) kan ik niet genoeg aanraden. Zeker in deze tijd. Lees hoe het is als één bevolkingsgroep van alles de schuld krijgt en geleidelijk-aan wordt vernederd tot de meerderheid hen niet langer … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | Een reactie plaatsen

Deutschstunde

Van school herinner ik me diverse Duitse boeken waarvan ik onder de indruk was. Over Borchert heb ik het al gehad, maar ik herinner me ook Max Frisch, Remarque natuurlijk, Schachnovelle, en Siegfried Lenz van wie ik Der Mann im … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | 2 Reacties

een schrijver die schrijft

Ja, het lezen van Pier en Oceaan schonk vreugde. En ik vind wat Oek de Jong over schrijven schrijft en zegt ook altijd zo mooi, ik heb hem hoog zitten. Hij zei bijvoorbeeld "Mensen hebben vele redenen om een kunstwerk … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie, kunst, schrijven | Getagged | 4 Reacties

Proust 1*

Gisteravond heb ik de introductie uitgelezen en ben ik met het eigenlijke boek begonnen. Het was eigenlijk al te laat, en ik werd een beetje afgeleid door een nieuw wordfeudspelletje en een kat en oh ik had het nieuws van … Lees verder

Geplaatst in lezen, recensies | Getagged , | 8 Reacties

wartaal

Ik weet niet wat het is met Nelleke Noordervliet. Ik vind haar een leuk mens, luister graag naar haar columns op de radio bij OVT, lees haar graag in de krant. En tegelijk heb ik niets met haar boeken. Ja, … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | Een reactie plaatsen

the alchemy of illness

The Alchemy of Illness by Kat Duff My rating: 4 of 5 stars Ik werd op het spoor van dit boek gezet door het prachtige blog Myth & Moor. Het gaat over hoe het is om langdurig ziek te zijn. … Lees verder

Geplaatst in recensies | Getagged | Een reactie plaatsen

Zuid-Afrika

Het volgende boek op de plank is Het Kralenspel van Hesse. Erfenis van paps, en nog niet gelezen. (Weet iemand of het een aanrader is?) Ik dacht eigenlijk dat ik Narziss und Goldmund ook had, maar ik zie het nergens. … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | Een reactie plaatsen

Connie Palmen – Jij zegt het

De opleving in mijn schrijven is deels zeker te danken aan Jij Zegt Het van Connie Palmen. Ik plaatste op Facebook al een prachtig citaat over mythen. Alle literatuur spruit voort uit een verwonde ziel, uit de geestelijke inspanning van … Lees verder

Geplaatst in recensies | Getagged | 3 Reacties