Alweer een maand voorbij gevlogen. Veel en vaak gelliprints gemaakt, niet alleen met image transfer maar ook met de 'embossing folders' waar ik mij op getrakteerd heb, ze zijn bedoeld om kaarten met reliëf te maken maar ik gebruik ze als stempel op de gelliplate.
#The100dayproject begint aardig op te schieten, nog 5 van zulke bladzijden van 6 mini-collages en het is klaar. Het bevalt nog steeds goed, zo heb ik ook op dagen met weinig knutseltijd – wat nou? jij hebt toch hele dagen vrij? ja, maar veel tijd gaat, ondanks alle hulp, toch op aan noodzakelijke dingen, eten, koken, de was doen, afspraken, controles, boodschappen – altijd éventjes contact met het kunstenaarskind.
Ook ben ik weer met kaarten maken begonnen, 3 series gemaakt en meteen verkocht!
Soms zijn gelliprints zo mooi dat ik ze een zelfstandig kunstwerkje gun. Zoals deze: "Verre Reizen in Zwaar Weer" gemaakt met zo'n siliconen invetbakkwastje. Uit een boek met facsimile kaarten uit de Blaeu Atlas heb ik de vreemde landen geknipt en een beetje bijgekleurd. Hij is ook te koop bij Werk aan de Muur, ik vind het altijd zo mooi hoe ze ze daar in een interieur ophangen.
Bij sommige van de image transfer gelliprints vraag ik me af of ze zélf een kunstwerk zijn, zo zonder meer. Iemand opperde: als behang? en ik denk dat dat een heel goede reactie was: mooi, maar met te weinig inhoud, meer als achtergrond.
Ik zet nog steeds (bijna) dagelijks een oude collage op social media, ben nu bij nummer 200-zoveel uit 2019. Het is fijn om mooie reacties te krijgen, en het is ook nuttig. Om te voldoen aan de behoeften van blinden en slechtzienden wordt je gevraagd om het beeld in woorden te beschrijven, de zgn 'alt text'. Een beetje zoals we bij kunstgeschiedenis leerden om een nauwkeurige beschrijving van een kunstwerk te maken, aan de hand van die keizer in Leiden, kom, hoe heette hij, Trajanus?
Omdat ik bij Werk aan de Muur meestal niet verder kwam dan 'collage op gelliprint met tekst in marker' wat natuurlijk niet veel voer geeft aan de zoekmachine, vul ik daar nu die uitgebreide beschrijving ook in. Wie weet helpt het!
Ook bij de nieuwe collages maak ik zo'n beschrijving, zoals bij deze:
"there is no other place than this place
no other body than this body"
uit: Consolations – David Whyte (33 Pain)
De alt text luidt: vierkante collage in grijs-paarse en roestbruine tinten, links een soort pilaar met een zilverkleurige band eromheen en bovenaan een zwevende vrouwenfiguur in badpak, midden boven twee houten wielen die op ogen lijken waaruit twee lange slierten tranen rollen (kralen), rechts nog zo'n zilveren band, rechtsonder een primitief stenen beeld van een mensfiguur met de tekst eromheen.
Ik vraag me wel elke keer af of iemand die echt blind is, hier iets aan heeft, of die het beeld dat ik wil overbrengen ook echt voor de geest krijgt. Maar hoe dan ook, ook deze staat op Werk aan de Muur.
En op mijn Facebookpagina die nog steeds Heldinnes Reisboekjes heet – ooit ook weer eens maken - zet ik door de dag heen van alles betreffende het maakproces. Contact via al die kanalen is voor mij echt onontbeerlijk en inspirerend.