Paul Lynch – Prophet Song / het Lied van de Profeet

Ik probeer tegenwoordig mijn geestelijk welzijn wat te behoeden door voornamelijk zoete of luchtige boeken te lezen, veel oude meisjesboeken en Havankjes, dat werk. Maar Prophet Song stond op de rol voor de leesclub dus daar ontkwam ik niet aan.

En het werd meteen een van de weinige vijfsterders van dit jaar, ik word niet vaak zó aangegrepen door een boek. Dat ligt deels aan mijn teer gestel, maar toch ook voornamelijk aan de ontstellende urgentie van dit boek. Het verscheen in augustus 2023, dus nog voor de Gaza-oorlog en voor de Oranje Pipo zijn ICE-mannen de vrije hand gaf in het oppakken van mensen maar aan deze beide toestanden in de wereld moest ik de hele tijd denken.

We volgen Eilish Stack, die met haar doodgewone gezin in Dublin woont, vader Larry, zoons Mark en Bailey, dochter Molly en nakomertje Ben. Ze heeft ook de zorg voor haar dementerende vader die ergens anders in de stad woont en ze heeft nog een zuster in Canada.
Het verhaal begint als Larry wordt opgepakt wegens vakbondsactiviteiten – iets waar ze aanvankelijk niet in geloven: er is toch een rechtsorde, je kunt toch niet zomaar … maar het kan wel, het gebeurt.

En zo begint de afbraak, precies zoals we het nu zien gebeuren in de VS. Het wordt erger en erger, er zijn gevechten tussen regeringstroepen en rebellen, er zijn bombardementen, de internationale gemeenschap kijkt toe maar doet niets, het gaat steeds meer op Gaza lijken, Eilish moet vluchten, maar waarheen, hoe kom je de grens over, het land uit? Hoe komen vluchtelingen een land uit?
Soms geeft ze de moed haast op, mag de wereld om haar wel vergaan, en dan komt de profeet uit de titel aan de orde (citaat uit de uitstekende NLse vertaling van Tjadine Stheeman en Lidwien Biekmann):

dat het ijdelheid is om te denken dat de wereld tijdens jouw leven bij een plotselinge gebeurtenis zal eindigen, dat wat er eindigt jouw leven is, alleen jouw leven, dat wat wordt gezongen door de profeten alleen maar hetzelfde lied is dat in alle tijden wordt gezongen, de komst van het zwaard, de wereld verzwolgen door vuur, de zon die op het middaguur ondergaat en de wereld die in duisternis wordt gehuld, de toorn van een vleesgeworden god raast bij monde van de profeet tegen de boosaardigheid die uit het zicht wordt verborgen, en de profeet zingt niet over het einde van de wereld maar over wat is gedaan en wat zal worden gedaan en wat sommigen is aangedaan en anderen niet, dat de wereld telkens weer opnieuw eindigt op de ene plek maar niet op de andere en dat het einde van de wereld altijd een plaatselijke gebeurtenis is, het komt naar jouw land en bezoekt jouw dorp en klopt op de deur van jouw huis en wordt voor anderen slechts een verre waarschuwing

Dit geeft tevens een goede indruk van de stijl die Lynch in dit boek hanteert: in de tegenwoordige tijd, zonder aanhalingstekens of alinea's, gedachten haast niet te onderscheiden van gebeurtenissen, precies zoals het gaat in een geest onder stress, dromen en realiteit die in elkaar overlopen, waar je ooit een gestudeerde vrouw was met een goede baan ben je nu alleen nog een moederdier dat probeert de resterende jongen in leven te houden.

Geplaatst in recensies | Getagged , , | 1 reactie

voortgangsbericht

Acht maanden geleden kwam ik thuis uit het ziekenhuis. Nog erg zwak en moe, hele dagen op de bank. Het ging steeds beter, ik schafte mij een rolli aan, durfde een beetje naar buiten. Kreeg thuiszorg, kreeg uiteindelijk ook thuishulp in de vorm van een geweldige meid die in twee uur presteert wat ik voordien over twee weken moest uitsmeren, er bleef weer tijd over voor knutselen, het wandeltje lukte steeds beter, het leven was zo slecht nog niet. Als mensen – na de eerste shock van de diagnose – vroegen hoe het ging, kon ik antwoorden: tot nu toe is het stabiel.

Maar de laatste weken merkte ik toch verschil, ik was duidelijk meer moe, sloeg het wandeltje vaker over …
Mij kennende bleef ik natuurlijk gewoon doen wat ik deed, verder. Fatsoenlijk koken voor mezelf, wassen draaien, brood bakken, gelliprinten. Niet willen weten dat het slechter ging. Hartkloppingen wegredeneren en verlichten met homeopatische middeltjes en mudra's.

Gisterochtend hing ik – voor de doesvrouw was geweest – een wasje op en was daarna zo kapotmoe dat ik neerzeeg op de bank, en maar weer eens de saturatiemeter op mijn vinger zette. En dat was verschrikkelijk schrikken: 79! (het moet boven de 95 zijn, iets daaronder is nog niet echt gevaarlijk maar 79 is echt veel te laag)
Ik deed het enige wat ik kon bedenken: het zuurstofapparaat omhoog draaien (van 2 naar 2,5). Langzamerhand knapte ik op. De saturatie steeg naar 96.
De doesvrouw schrok ook, ik had echt de dokter moeten bellen als het niet zo snel weer was bijgetrokken. Maar oh, als er iets een schrikbeeld is, is het wel het ziekenhuis.

In elk geval voel ik me vandaag een stuk beter, ook helderder in het hoofd, wie weet hoe lang het al aan de gang was, zo vaak meet ik de saturatie normaal niet. Maar gister was ik toch even flink van slag, de dood kwam weer wat dichterbij geslopen en had ik nu de muziek voor mijn uitvaart al uitgezocht en waar had ik die polis ook weer verstopt? Moest ik kindeke waarschuwen of haar weekendje-weg niet bederven?

Begin december moet ik weer naar de longarts, dan wordt er weer een thoraxfoto gemaakt. Er zullen vast meer spinnewebbetjes op te zien zijn. Maar het optimisme denkt: ik zit nu op 2,5 en het kan nog tot 6 … we kunnen nog wel even vooruit. Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik nog vreselijk veel Belangrijke Dingen moet doen voor ik het loodje leg, ik wil gewoon lekker zo doorgaan in mijn fijne huis met mijn lieve katje, knutselen, en Sinterklaas vieren met de kindekes.

Geplaatst in autobio, creatief | Getagged , | 5 Reacties

werkwoorden 18

Ik heb vorige week de állergoedkoopste laserprinter aangeschaft die er bestaat ... en joepi! hij werkt voor de #imagetransfer op de #gelliplate!

Het is nog enorm experimenteren en uitproberen. De afbeeldingen hebben veel contrast nodig, grijstinten doen het (nog) niet goed. Ik heb een foto van mijn oma al verschillende malen geprobeerd, en hij is nog steeds niet goed.
Patronen en motieven doen het beter dan foto's. Ik heb al een mooi voorraadje motieven, onder andere gecreëerd met foto's van fifties aardewerk. Dat doe ik dan lekker 's avonds bij de teevee: plaatjes sneupen op Pinterest.

Je moet de afgedrukte afbeelding maar héél kort op de gelliplate laten, anders komt er helemaal nix op de plate. Ik werk met 2 kleine gelliplates tegelijk, en als ik de eerste op de plaat leg is de verleiding groot om dan de tweede te doen, maar dat werkt dus niet, het is echt een kwestie van hem er direct weer afhalen. En dan mag hij best even drogen.

Kleur breng je aan met de tweede laag, die moet goed drogen (ik gebruik tegenwoordig de föhn, wegens ongeduld), en de pick-up layer (waarvan je in het resultaat vrijwel niets terugziet) moet juist dik en nat zijn. Gister heb ik gewoon wit gebruikt omdat ik daar een grote tube van heb. Dat is dus de laag waarmee je alle verf van de gelliplate oppikt. Soms gaat dat niet helemaal goed en scheurt er een soort plastic laagje af van je print.

Ik heb perspex plaatjes gekocht om de gelliplates op te leggen, zodat ik aan de onderkant kan zien hoe de print eruit gaat zien. En ik ben nog steeds super tevreden over het Wet Strength Tissue Paper.
Voorlopig ben ik nog wel even van de straat, en blij.

Geplaatst in creatief | Getagged | 4 Reacties

Thomas Mann – De Toverberg

Ik heb de Toverberg uit! Ik heb het tot mij genomen in de vorm van het Engelstalige luisterboek (in het Nederlands is dat er volgens mij niet). Het was mijn inslaapboek, ik heb er dan ook meer dan twee maanden over gedaan.

Ik had jarenlang de Nederlandse vertaling ongelezen in de kast staan, die heb ik weggedaan tijdens de laatste ontspullingen . Was er een paar maal in begonnen, maar vond het zó taai.
De Engelse vertaling (van John E. Woods) is helemaal niet taai, die is prachtig. En geloof me, ik heb hem vergeleken met het Duitse origineel - er is geen woord aan gelogen. Het wordt ook fantastisch voorgelezen.

Het is wel een beetje zoals met Oorlog en Vrede, dat je geneigd bent de oorlog-stukken een beetje vluchtig te lezen. De vele geleerde gesprekken liet ik ook een beetje aan me voorbijgaan. (Soms val ik al na een kwartier in slaap, en wat ik dan gemist heb, haal ik in. Maar de geleerde gesprekken soms niet, die las ik dan even vluchtig na.)

Het allermooiste hoofdstuk vond ik dat waarin onze held Hans Castorp (want zo spreekt de schrijver je af en toe toe) verzeild raakt in een sneeuwstorm. Bijna psychedelisch hoe hij dat beleeft. Een ander hoofdstuk gaat over een sterfgeval dat zo ontroert dat ik er werkelijk tranen van in mijn ogen kreeg. Ook het heftige einde maakt ontzettend veel indruk.

En daar tussendoor is er het leven in het sanatorium, de vele vreemde vogels die er verblijven en ook weer vertrekken, hetzij genezen, hetzij overleden. De dingen die af en toe over ziekzijn en tijd gezegd worden, spraken met vaak erg aan. En dan zijn er ook nog dingen – over oorlog en maatschappij – die soms verbazend actueel zijn. Al met al een boek waar ik enorm van onder de indruk ben. Blij dat ik het alsnog gelezen heb!

Geplaatst in recensies | Getagged , , | 4 Reacties

kunst en/van ziekzijn

Vandaag precies 10 jaar geleden kwam de gelliplate op mijn pad (hoe, dat weet ik niet meer). Inmiddels begin ik er steeds beter in te worden, al mislukt er ook nog regelmatig iets. En het is ook maar net wat je ermee wilt, bij mij blijven het toch mooie achtergrondjes voor collage.
Het is een fijn proces, je moet je eraan overgeven en geen vooraf bepaald resultaat nastreven – al zijn er legio mensen die dat juist wél willen en doen.

Vanmorgen bedacht ik opeens hoe het past bij ziekzijn. Soms bedenk ik dat ik 'morgen' weleens wat broden kan bakken, of met de auto naar de Action kan gaan om zo'n schetsboek dat ik gebruik voor de uitrolvellen bij het gelliprinten. En dan word ik doodmoe wakker, of met pijn, en wordt het allemaal nix met de wilde plannen. Hoe het ooit met mij afloopt weet ik gelukkig nog niet, tot nu toe ben ik meestal – hoe naar ik me ook voel – wel in staat m iets knutseligs te doen. Een kleine collage voor het #200dayproject, of eventjes gelliprinten.

Gister was zo'n dag. Tot mijn grote vreugde lukten een paar imagetransfers heel goed. De afbeeldingen waren zwart-wit illustraties uit een verder kleurrijk boek over Indiaas textiel. Tegelijk luisterde ik naar The Once and Future King en voor een uurtje was de boze wereld ver weg.
En dan opeens gaat het mis, doet de image transfer het helemaal niet meer, en ik heb geen idee waarom. Om er toch iets moois van te maken pak ik gauw een embossing stencil, dan krijg ik in elk geval nog mooie patroontjes.

En zo is het met ziekzijn ook. Zomaar opeens lukt het niet meer, en dan is het de kunst om er toch nog iets moois van te maken. Een fijn boek, een leuke serie, de luxe van een blikje ijskoude Rivella …
De dagen vliegen voorbij en ik wil nog steeds wél gereanimeerd worden.
 
 

Geplaatst in autobio, creatief | Getagged , , , | 4 Reacties

moeten

Alweer bijna 2 maanden niet geblogd, ik moet daar toch een andere vorm voor vinden, als ik nu eens elke dag … Maar dat levert ook stress op, weet ik uit ervaring. Alles waar 'moeten' aan te pas komt – jaja, de innerlijke criticus begint meteen te morren met oude adagia, de voornemens van aan het begin van mijn ziekte ten spijt.
Niets meer tegen mijn zin doen.

Zo was ik begonnen met werkelijk prachtige gelliprints voor kerstkaarten, ik heb er inmiddels een stuk of 8 af, op naar de 40 … tot ik me realiseerde dat ik daardoor met tegenzin, of in elk geval met een mopperend stemmetje in mijn hoofd, naar het knutselkamertje ging. Want dat moest toch eerst! MOEST!
Nu heb ik mooie foto's gemaakt van die 8 gelukte, en daarvan afdrukken besteld bij de Hema. Dan weten jullie dat vast.

In de tussentijd ben ik ook bijgekomen van een heftige val (8 augustus). Ik wou zo graag weer eens aan het water bij de Noorderhaven zitten ... en het lopen ging goed - tot ik met een voorwiel over een bijna onzichtbaar putje struikelde, en pats! daar lag ik.
Zere heup, zere elleboog. Door 2 sterke mannen overeind gehesen. Kindeke geappt, zij zaten in 't Noorderplantsoen. De man heeft de auto gehaald, en eenmaal thuis bleek ik een bult ter grootte van 1 dikke krentenbol op de elleboog te hebben, en 2 krentenbollen op de heup. Ik werd verschrikkelijk blauw, het leek wel een tattoo sleeve, en bleek op elleboog én heup een "traumatische bursitis" opgelopen te hebben, waar ik nu nog last van heb. Maar nix gebroken, niet op m'n hoofd gevallen, het had véél erger kunnen zijn.
De kindekes konden met een gerust hart op vakantie, en zijn inmiddels weer thuis (wat toch wel een veel veiliger gevoel geeft).

Een doesvrouw vroeg of ik ook op vakantie was geweest (uhm … kijk eens op mijn rooster – maar dat terzijde). Ik kon toch met de zonnebloem? Ze vond het geloof ik maar raar dat ik dat niet zag zitten. Ik ben er geen mens voor, weet ik. En als ik eraan denk wat ik allemaal zou moeten regelen …
Maar ik teer op zoveel mooie reisherinneringen! Fernweh heb ik nog regelmatig, maar het zal toch nooit meer zo mooi worden als vroeger. Laat mij maar geworden en breng mij niet zo uit balans, geef me niet het gevoel dat ik anders moet voelen dan ik voel, dat heb ik veel te lang gehoord in mijn leven, dat het niet deugde of zelfs niet normaal was, wat ik voelde. Wel raar dat je eerst doodziek moet worden voor dat eindelijk wél mag.

Nu ik zo weinig schrijf, komen mijn gevoelens wel af en toe tot uiting in mijn collages.
Zoals in deze spread in mijn A4 schetsboek:
in de verte
de maan
de bergen
het meer
meer meer
meer
niet meer

Of deze in het grote, vierkante schetsboek:
Do you adore the green grass, with its terror beneath?
Mary Oliver - from: Peonies (New Poems 1991-1992)

Of deze:
de verschrikkingen van de oorlog (het wereldleed kan me soms zo bedrukken dat ik moet denken aan wat mijn vader soms zei: 'ach, dat maakt het sterven alleen maar gemakkelijker.')

Of deze, verkocht zodra ik hem op twitter zette:
het niet-weten in stand houden.

Zoals ik al eerder schreef, plaats ik dagelijks meerdere berichtjes over het maakproces op mijn Fb-pagina, dan voel ik me toch met mensen verbonden. (Zo plaats ik ook dagelijks een foto van mijn etensbord op de soosjuls, met de hashtag #wewv, wat vaak de leukste reacties en recepten oplevert.)
Nee maar Hella, dat is niet normaal hoor, je moet ...
Stil. Ik moet nix.

Oja, en ik heb óók nog ontdekt dat alle Havankjes als e-book bij de biep te lezen zijn. Vormen die kleine lettertjes eindelijk geen belemmering meer om de hele serie te herlezen!

Geplaatst in autobio, creatief, lezen | Getagged , | 6 Reacties

werkwoorden 17

Ik zou willen dat ik net zo makkelijk kleine berichtjes op mijn blog kon plaatsen als ik het doe op de Facebookpagina, gewoon tussen het knutselen door mijn telefoon pakken, het werk onder handen fotograferen en hop. Het is in feite een knutseldagboek daar.
Terwijl een blog voor mijn gevoel toch ergens over moet gaan, een verhaal met een kop en een staart, of op zijn minst een netjes verwoord verslag. Wat ik dan maar blijf uitstellen zodat de radiostiltes steeds langer worden.

Ik blijf heel productief, ben vooral nog veel aan het gelliprinten, leer weer nieuwe technieken met nieuwe materialen, pluk botanicals op mijn wandeltjes die prachtige prints opleveren. Met het warme weer reageert de verf opeens heel anders, het laat soms los in complete plastic lapjes. Ik kreeg onder andere de tip om Wet Strength Tissue Paper te gebruiken, en dat werkt tot nu toe een stuk beter.

Ik beleefde en beleef zoveel plezier aan #the100dayproject dat ik niet wou stoppen toen ik de 100 gehaald had, en nu doorga met #the200dayproject. Het schetsboek waarin ik dat doe, is bijna vol. Ik vroeg online of iemand het merk kende (logo achterop) en de antwoorden kwamen snel, zodat ik fijn een nieuw exemplaar kon aanschaffen.

Twee harmonicaboekjes heb ik inmiddels ook weer gemaakt, beide met teksten van de onvolprezen Mary Oliver:

HRB 194 it is beautiful
harmonicaboekje met collage op gelliprints

so this is the world.
I’m not in it.
It is beautiful.
Mary Oliver - from: October (New Poems 1991-1992)

HRB 195 HRB 195
night and the river
harmonicaboekje met collage van gelliprints en teksten op zwart karton

And then there was only
this story.
It followed me home
and entered my house—
a difficult guest
with a single tune
which it hums all day and through the night—
slowly or briskly,
it doesn’t matter,
it sounds like a river leaping and falling;
it sounds like a body
falling apart.
Mary Oliver - night and the river (2008)

Tenslotte maakte ik ook nog een collage in het A5 spiraalschetsboekje. Strijdbaar ver s/v agen.

Geplaatst in autobio, creatief, gedichten, heldinne's reisboekjes | Getagged , | 1 reactie

werkwoorden 16

Alweer een maand voorbij gevlogen. Veel en vaak gelliprints gemaakt, niet alleen met image transfer maar ook met de 'embossing folders' waar ik mij op getrakteerd heb, ze zijn bedoeld om kaarten met reliëf te maken maar ik gebruik ze als stempel op de gelliplate.

#The100dayproject begint aardig op te schieten, nog 5 van zulke bladzijden van 6 mini-collages en het is klaar. Het bevalt nog steeds goed, zo heb ik ook op dagen met weinig knutseltijd – wat nou? jij hebt toch hele dagen vrij? ja, maar veel tijd gaat, ondanks alle hulp, toch op aan noodzakelijke dingen, eten, koken, de was doen, afspraken, controles, boodschappen – altijd éventjes contact met het kunstenaarskind.


Ook ben ik weer met kaarten maken begonnen, 3 series gemaakt en meteen verkocht!

Soms zijn gelliprints zo mooi dat ik ze een zelfstandig kunstwerkje gun. Zoals deze: "Verre Reizen in Zwaar Weer" gemaakt met zo'n siliconen invetbakkwastje. Uit een boek met facsimile kaarten uit de Blaeu Atlas heb ik de vreemde landen geknipt en een beetje bijgekleurd. Hij is ook te koop bij Werk aan de Muur, ik vind het altijd zo mooi hoe ze ze daar in een interieur ophangen.

Bij sommige van de image transfer gelliprints vraag ik me af of ze zélf een kunstwerk zijn, zo zonder meer. Iemand opperde: als behang? en ik denk dat dat een heel goede reactie was: mooi, maar met te weinig inhoud, meer als achtergrond.

Ik zet nog steeds (bijna) dagelijks een oude collage op social media, ben nu bij nummer 200-zoveel uit 2019. Het is fijn om mooie reacties te krijgen, en het is ook nuttig. Om te voldoen aan de behoeften van blinden en slechtzienden wordt je gevraagd om het beeld in woorden te beschrijven, de zgn 'alt text'. Een beetje zoals we bij kunstgeschiedenis leerden om een nauwkeurige beschrijving van een kunstwerk te maken, aan de hand van die keizer in Leiden, kom, hoe heette hij, Trajanus?

Omdat ik bij Werk aan de Muur meestal niet verder kwam dan 'collage op gelliprint met tekst in marker' wat natuurlijk niet veel voer geeft aan de zoekmachine, vul ik daar nu die uitgebreide beschrijving ook in. Wie weet helpt het!

Ook bij de nieuwe collages maak ik zo'n beschrijving, zoals bij deze:
"there is no other place than this place
no other body than this body
"
uit: Consolations – David Whyte (33 Pain)

De alt text luidt: vierkante collage in grijs-paarse en roestbruine tinten, links een soort pilaar met een zilverkleurige band eromheen en bovenaan een zwevende vrouwenfiguur in badpak, midden boven twee houten wielen die op ogen lijken waaruit twee lange slierten tranen rollen (kralen), rechts nog zo'n zilveren band, rechtsonder een primitief stenen beeld van een mensfiguur met de tekst eromheen.

Ik vraag me wel elke keer af of iemand die echt blind is, hier iets aan heeft, of die het beeld dat ik wil overbrengen ook echt voor de geest krijgt. Maar hoe dan ook, ook deze staat op Werk aan de Muur.

En op mijn Facebookpagina die nog steeds Heldinnes Reisboekjes heet – ooit ook weer eens maken - zet ik door de dag heen van alles betreffende het maakproces. Contact via al die kanalen is voor mij echt onontbeerlijk en inspirerend.

Geplaatst in creatief | Getagged , | Een reactie plaatsen

gelliplate image transfer tutorial

Wat allemaal niet wegneemt dat ik fijn aan het knutselen ben, de laatste tijd. Sinds er wekelijks een fantastisch poetsmeisje rondwaart in mijn stulpje, houd ik meer energie en tijd over voor het knutselkamertje.

Ik ben flink aan het gelliprinten geweest, kijk af en toe tutorialfilmpjes om nieuwe ideeën en betere technieken op te doen, zo leerde ik bijvoorbeeld dat ik de lagen tussendoor veel beter moet laten drogen. Ik schuif het daarop dat nu eindelijk de meeste imagetransfers wél lukken. (Afkloppen!)

Omdat ik nog altijd veel moeite heb met filmpjes, en al helemaal als ze er muziek onder zetten of wiidweidich geklets, bedacht ik dat ik vast niet de enige ben, en besloot ik gister om foto's te maken van elke stap om er zelf een tutorial (ik vind 'handleiding' de lading net niet dekken) van te maken.

Stap 1: kijk of het boek / tijdschrift zich leent voor image transfer (beeldoverdracht).
Ik denk dat dat met de druktechniek te maken heeft, oude Happinezzen doen het bijvoorbeeld wel, en nieuwe niet. Je kunt het zien door een bladzij onder strijklicht te bekijken. Als je de afbeelding dan als het ware in negatief ziet, de onderdelen opgelicht en de achtergrond donker, dan is het goed. Uitermate moeilijk fotograferen dat, maar ik heb een poging gewaagd.

Stap 2: voorzie de gelliplate van een dun laagje donkere verf. Leg de afbeelding erop (gezicht naar beneden) en druk gelijkmatig aan. Trek de afbeelding eraf en als het goed is, zie je dan een afdruk. Laat die goed drogen! (Daarom heb ik twee exemplaren van de kleine gelliplate, dan kan ik om-en-om werken en hoef ik niet steeds te wachten.)

Stap 3: breng een dikkere verflaag aan, eventueel in meerdere kleuren. Leg het papier waarop je de afbeelding wilt afdrukken op de gelliplate en druk goed aan (eventueel met de roller). Laat dit goed drogen! (Dat heb ik dus geleerd: niet meteen het papier eraf trekken want dan blijft de helft van de verf achter.)

Ik vind het fijn om patroonpapier te gebruiken, maar dat heeft als nadeel dat het kreukelt, waardoor je strepen op je print krijgt (zie stap 3b). De prints uit dit voorbeeld zijn gemaakt op Clairefontaine 120g printerpapier, dat is stevig én mooi glad.

Stap 4: trek het papier voorzichtig van de gelliplate af, en als het goed is neem je alle verf mee, achtergrond én afbeelding.

Stap 5: Dan nóg zijn er prints die mislukken, afbeeldingen die niet overgedragen worden, en ik weet niet hoe dat dan komt: verfkwaliteit? (Ik gebruik oa Amsterdam, Reeves, Galeria, Liquitex.) Te weinig contrast in de afbeelding? Toch niet lang genoeg gewacht tussendoor? Geen idee. Maar de meeste die ik gister maakte, lukten wel!

Als ze droog zijn, leg ik ze in de pletter (met lapjes stof ertussen) en het grootste feest is om ze de volgende ochtend uit te pakken. Witte plekken kleur ik dan zonodig bij met kleurpotlood.

Geplaatst in creatief | Getagged , | 4 Reacties

victim blaming

Een van mijn Goede Voornemens na mijn diagnose was om me voortaan verre te houden van narcisme en aanverwante triggers, omdat ik weet hoe vreselijk slecht dat voor de gezondheid is.
Toch lukt dat maar tot op zekere hoogte.
De oranje- en glorix-pipoos triggeren nauwelijks meer, tenminste niet in de zin dat mijn lichaam reageert met een akelig gevoel dat nog het meest op doodsangst lijkt (ik herken het nu als zodanig, sinds de longarts langs zijn neus weg meedeelde dat nog een longonsteking me fataal kan zijn).
Wel antwoord ik af en toe op vertwijfelde tweets in de trant van 'waarom dóet hij dit?': een narcist doet alles uitsluitend en alleen voor aandacht en machtsvertoon. De ene keer dit, de andere keer dat, wat op die dag – in die minuut – maar de meeste reacties genereert.

Nu was er het geval Jaap van Zweden. Ik heb de uitzending van Pointer bekeken, de ervaringen van de slachtoffers gehoord, en het woord narcisme valt nergens. Nee maar Hella jij bent ook geen psycholoog en jij noemt iedereen maar een narcist.
En algauw kwamen er reacties los in de trant van: zijn werkwijze is de énige manier om tot grote prestaties te komen.
Ik voelde de triggers hun klauwtjes in mijn nek steken, maar mengde me nog niet in de discussie, want hee … mijn gemoedsrust, mijn gezondheid …

Nu postte iemand op Facebook met instemming een filmpje met commentaar van een pianist in wording die ook vond dat het zo moest want "diamanten ontstaan onder druk".
En dit was iets wat ik herkende, wat het trauma triggerde dat eigenlijk bijna erger was dan het narcistisch misbruik zélf: de reactie van de omstanders, de juichaapjes. Voor ik tot tien had kunnen tellen, schreef ik eronder: "thuis noemen wij dit #victimblaming.
Een typerende reactie die ik ook veel heb gehoord: goh, tegen mij was hij altijd super aardig dus jij stelt je aan / ziet het verkeerd / ligt aan jou want je hebt dit of dat niet goed verwerkt ... want niemand wil zijn of haar idool in een negatief daglicht zien, want dan moet men ook naar zichzelf kijken."

Ik twijfelde daarna: zal ik het weer weghalen? Is het me de stress waard om hierover weer eens in discussie te gaan? Bonkend hart, droge mond, klauwtjes in de nek?
Tegelijk wist ik ook: dit is tóch een missie. Een missie tegen victimblaming, tegen invalidation, tegen het zichzelf als norm nemen en geen oog willen hebben voor de ervaring van de ander, tegen de superioriteit die het heulen met de narcist blijkbaar oplevert.

Ga ik nu maar een grote bak groente snijden.

Geplaatst in autobio | Getagged , , , | 2 Reacties