Auteur Archief: Hella
droom-Egypte
Wat ben ik helemaal in Egypte geweest: een busrit door de Sinaï, een paar dagen Caïro, en een weekje Dahab. En toch is het land – ondanks het niet-lekkere eten, ik weet niet precies waar hem dat in zit, ik … Lees verder
knutselmoeder
Tegen alle verwachtingen in ben ik best een goede knutselmoeder geweest. We hebben stenen geverfd, kaarten gemaakt met verf, stickers en stempels, en ge-origamied. Ik heb nog steeds ergens een half pakje echte origami-vouwblaadjes. Het grote boek is een afgeschreven … Lees verder
twijfel
Het is een afgeschreven exemplaar van de biep in Leeuwarden, en het ruikt ontzettend muf. Ik blader het door, mijn oog haakt aan bekende namen (Campbell, natuurlijk en Inanna) en ik twijfel. Het is zo'n boek dat je niet gaat … Lees verder
vol van plannen
Wel stichtelijk voor de Kerst, deze abten- en kloosterkronieken. Ik schreef er al over bij Emo's Reis: het is mijn favoriete periode uit de Nederlandse geschiedenis, die middeleeuwen toen de romaanse kerken in het Noorden ontstonden. Ik heb nog altijd … Lees verder
spiegeltjes en kraaltjes
Tijdens mijn middelbare schooltijd reeg iedereen minikraaltjes tot lange kettingen die dan rond en rondgedraaid om hals of pols gedragen werden. En dertig jaar later werd ik opeens opnieuw gegrepen door kralen. In Houston waren een paar Chinese winkeltjes waar … Lees verder
yes! een zes!
Vijfentachtig gulden kostte hij maar liefst, deze History of the Modern World. En dat ik hem bewaar is niet daarom, en ook niet vanwege de ongetwijfeld fascinerende inhoud. Verplichte kost voor kunsthistorici die de wereld toch wel een beetje in … Lees verder
oma vertelt
Wat is het toch een geluk om opgegroeid te zijn met Koot en Bie. Door Keek op de Week heb je voorgoed een andere Kijk op de Wereld gekregen. En sinds de Bescheurkalender is er nooit weer zo'n mooie scheurkalender … Lees verder
Magritte – ideeën en beelden
Het is een mooi boek over Magritte, dit boek over Magritte. Niet alleen mooie plaatjes, maar ook zinvolle inhoud: veel fragmenten uit brieven, waarin het gaat over Magritte's visie op kunst. Het is een boek uit 1979 maar zo lang … Lees verder
ROMAMOR
Oh Rome, stad van mijn hart. Ben ik er maar drie keer geweest? Een keer met school, een keer met kunstgeschiedenis, en een keer met kindeke. Die laatste keer was het verrukkelijkst, we verbleven in een appartementje op zes hoog, … Lees verder
weer een collageboek
Nog een tentoonstellingscatalogus van Boymans, uit 1985 ditkeer. Verplichte kost destijds natuurlijk. Maar om nu te zeggen dat mijn hart opspringt van de Hollandse en Vlaamse meesters? Het interessantste vond ik om te leren over de geheime betekenissen, de iconografie … Lees verder








