Auteur Archief: Hella

Hebben jullie nog boeken ergens opgeborgen in dozen? Zo ja, waarom?

Kort gezegd: nee. Al mijn boeken staan zo voor het grijpen. Boeken die dat niet verdienen, doe ik weg. Hop naar De Slegte of de kringloop ermee. Als ik geen boeken had weggedaan, had ik er een extra flat bij … Lees verder

Geplaatst in lezen | Getagged | 3 Reacties

het schrijverke

Dag krinklend winklend waterding, wat klink je poëtisch als een gorgelend beekje, wat muzikaal ben je, wat passen je woorden mooi bij de natuur die je omringt, en wat zou ik een liedje willen kennen dat ook zo druppelt en … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 1 reactie

de zelfmoordenaar

Ach die arme man, in het donkere woud. Wat was er gebeurd dat hem zo van zijn levenslust beroofde? Welke adder, welke draak vrat aan zijn borst? (Is Harriot een meisjesnaam, vroeg ik mij nog af, weten jullie dat, Neerlandici?) … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 2 Reacties

we don’t need no education

Och wat is hij braaf, die Jantje. Tegenwoordig vinden we hem een geïndoctrineerde slijmjurk in plaats van een voorbeeldig kind. De opvoeding van tegenwoordig is gericht op zelf nadenken, zelf beslissingen nemen. Toch? Alleen is zelf nadenken niet zo makkelijk … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 2 Reacties

kinderlijk

Dat je als vader zo'n sterk godsvertrouwen hebt, dat je zo'n gedicht kan schrijven over het doodgaan van je kind. Onvoorstelbaar. Het is iets waar je alleen na lange innerlijke groei toe kunt komen, stel ik mij voor. Of waren … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 2 Reacties

gezwinde tijd

Het zijn die wakkere wieken die me meteen aan Albatross van Fleetwood Mac doen denken. Hoewel die vogel niet wakker klapwiekt, maar tijdloos zeilt door de hoge lucht, muziek als een langzame film, die de tijd stilzet zolang je luistert, … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 2 Reacties

3 Wilhelmus

Het Wilhelmus! Dat zingen in het buitenland geeft meteen een brok in de keel. Al dat gescheld altijd op allochtonen die zo bij elkaar klitten: ga zelf maar eens in 't buitenland wonen, dan zoek je elkaar toch op, en … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 3 Reacties

2 Egidiuslied

Het eerste afscheidsboek met A4-tjes kreeg ik toen ik na 12 jaar trouwe dienst vertrok bij de bibliotheek in Rijswijk, omdat wij naar Oman gingen. Een van de collega's schreef toen de eerste regels van het Egidiuslied voor me op. … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 3 Reacties

Op het lijstje?

Welke boek(en) uit de NRClijst heb je nog niet gelezen maar ga je zeker binnenkort alsnog lezen (oftewel: waarom maken we onszelf gek met een almaar groeiende lijst van ‘nog te lezen’ boeken)? 13 gelezen en 12 op het lijstje. … Lees verder

Geplaatst in lezen, recensies | Getagged | Een reactie plaatsen

1 Heer Halewijn

Ik ken dit lied van de Vlaamse folkgroep Rum, waar wij zo eind jaren zeventig groot fan van waren. We gingen naar concerten, draaiden hun muziek, luisterden regelmatig naar de brt. Het staat voor het begin van onze studententijd, voor … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 3 Reacties