Auteur Archief: Hella

de duisternis tussen dennen

Jaja, de jonge sla. En alle andere vast ook heel mooi, dus blijven mag hij zeker. Maar ik heb geloof ik meer genoten van het marathoninterview met Van den Hoofdakker. Wat het is, dat mij zo verrukt aan die lange … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie, gedichten | Getagged , | Een reactie plaatsen

om de mond van het licht

Toen een lieve oom van mij veel te jong overleed (een verkeersongeluk) las mijn vader op de crematie het gedicht van Hans Andreus voor dat in glanzend blauw op de voorkant van dit verzameld werk staat afgedrukt. Ik was vijftien … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie, gedichten | Getagged | Een reactie plaatsen

gelukskind

Zo uit mijn hoofd ken ik geloof ik niet een gedicht van Ida Gerhard. Toch heb ik haar niet voor niets meegenomen. Even googelen. En oja. Zeven maal om de aarde. DE GESTORVENE Zeven maal om de aarde gaan, als … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | 2 Reacties

brieven van schrijvers

Wat staan er toch nog een bende ongelezen schatten in de kast. Ik lees graag brieven van schrijvers en kunstenaars. Daar zijn zij zelf aan het woord, in tegenstelling tot biografieën waar het altijd de biograaf met zijn bewijsvoering is, … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | Een reactie plaatsen

verblinding

Toen ik schreef over de Fakkel in het Oor realiseerde ik me geloof ik niet dat ik Het Martyrium ook heb. Ik heb altijd mijn bibliotheek keurig op alfabet gehad zoals het een biepjuf betaamt, en sinds ik terug ben … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | Een reactie plaatsen

de achtste plank

De achtste plank is de poëzieplank. Niet dat ik nu zo veel poëzie lees, of alleen in gedichten wonen kan, maar ze zijn toch belangrijk voor me. Sommige gedichten helpen je door de tijd omdat ze eindelijk in compacte vorm … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | 5 Reacties

wonderlijk stukje

Het doel van het leven, schrijft Rudy Kousbroek in dit boek, is het opsporen van wonderen. Des te wonderlijker is het dat ik dit boek nooit gelezen heb. Ooit een liefgekozen, smaakvol verjaardagscadeau, en hop in de kast alsof het … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | Een reactie plaatsen

Gilgamesj

Ik maakte kennis met het Gilgamesj-epos op de bibliotheekacademie. Ik herinner me nog goed dat openbarende gevoel: wat? Meer zondvloeden? Het was of ik in een klap in een veel grotere, mondialere, wereld terechtkwam. Het is ongelooflijk wat je allemaal … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | Een reactie plaatsen

onderwatergedoe

Ik pak dit boek uit de kast (ik ben al op bladzij 22), en laat me meteen verleiden om een online typologietest te doen. Ik blijk een INFJ, en daar zijn er maar weinig van, bijzonder! Ik heb het altijd … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | Een reactie plaatsen

ooit, binnenkort

Niet verder dan tot bladzijde 33 ben ik gekomen in Patronen van een jeugd. Ik heb het ergens in de afgelopen jaren aangeschaft, omdat ik las dat het voor mij van betekenis zou zijn. Waarschijnlijk om de patronen van mijn … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | Een reactie plaatsen