Auteur Archief: Hella

boe(m)

Als je het hoofd van Jan Hanlo zo bekijkt lijkt het te zeggen: gaan jullie allemaal maar eens lekker je theorieën op mijn gedicht loslaten, ik heb mijn lol eraan beleefd. Alsof lol maken lange tijd verboden was, en nog … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 2 Reacties

warmwatergevoel

De idioot in het bad is een overbekend gedicht en toch wordt het geen cliché, niet zoals Denkend aan Holland dat een nachtwachtkoektrommeltjesgedicht geworden is. Wat dit gedicht zo ontroerend maakt, is dat het zo diep gaat. Diep, zoals een … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 4 Reacties

volgende vraag

De vijftigste vraag van 50books luidt 'Welke vraag zou je zelf als eerste stellen mocht je het stokje van #50books overnemen?' 50 weken lang elke zondag een leuke vraag, met een fijne blogpost omkleed, op je blog zetten is geen … Lees verder

Geplaatst in lezen | Getagged | Een reactie plaatsen

nacht

Bepaald geen gemakkelijk gedicht vandaag. Moest zelfs even opzoeken wat Thebe ook weer was. Maar wat is het een krachtig beeld, van dat ondergronds geburchte, en dan aan het eind die vale trappen naar het dagelijks licht weer op. Het … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 3 Reacties

achttien doden

De achttien doden is een indrukwekkend gedicht, dat niemand meer zo schrijven zou. Alles gaat nu mondjesmaat, en wie in andere landen zo voor het peloton komt te staan – of erger – helpen wij maar niet, want het is … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 3 Reacties

binnenlands toerisme

Denkend aan Holland, wat heb ik het vaak als gedichtskelet gebruikt voor feesten en jubilea, zelfs voor Sinterklaas. En de stem van het water was een van eerste bioscoopfilms die ik zag. Maar het gedicht op zich zegt me niet … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 1 reactie

thuisloos

Over het gedicht van Slauerhoff schreef ik in 2001 een column: Slauerhoff heeft het mooier gezegd. ‘Alleen in mijn gedichten kan ik wonen.’ Terwijl het huis om mij heen werd afgetuigd als een kerstboom, bleef ik thuis in mijn verhaal. … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 2 Reacties

mag niet klagen

Altijd weer die vraag: hoe kan het toch dat zoveel mensen depressief zijn in een land waar 'we' het zo goed hebben. In de Volkskrant vandaag een artikel waarmee ik het inhoudelijk voor het grootste deel volkomen eens ben. Er … Lees verder

Geplaatst in tijdgeest | Getagged | 1 reactie

dag leven

Toen Harmke nog heel klein was, groetten wij 's morgens ook de dingen. Ik pakte haar uit bed, en liep met haar op de arm haar kamer rond. Langs de beesten, de borduurwerkjes, de lamp. Langs het raam en wat … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 3 Reacties

de bron

Dit is een van de mooiste gedichten over schrijven en creativiteit die ik ken. Het beeld van die vijver, de bron waaruit het allemaal opstijgt, het beeld van het kunstenaarskind dat veel beter weet dan je rationele zelfje waarover je … Lees verder

Geplaatst in schrijftop2000 | 4 Reacties