Auteur Archief: Hella

oordeel

Het is misschien geen wonder dat ik niet kon slapen gisteravond. Te veel opwinding voor mijn tere zieltje. Eerst bij Zembla, waar de falende opvoeding door de hedendaagse ouders op allerlei diepzinnige wijzen werd geduid, terwijl er voorbij werd gegaan … Lees verder

Geplaatst in tijdgeest | 4 Reacties

English verse

Dit zijn de onderste twee van dat stapeltje links. Die blauwe neem ik nog regelmatig ter hand. Alle Engelse gedichten die je in je leven tegenkomt, staan erin. Tyger tyger burning bright, To his coy mistress, Break break break, Break … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | Een reactie plaatsen

menigten

Ik weet niet meer waar en wanneer ik hem kocht, deze uitgave van Leaves of Grass van Walt Whitman uit 1900. Ik weet nog wel waarom. In The Vein of Gold introduceert Julia Cameron het begrip secret selves: verborgen ikken. … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged , , | Een reactie plaatsen

geleerd

Ook dit boek dateert uit de anderhalf jaar dat ik Engels studeerde. Reist ook al bijna veertig jaar met me mee dus. Ik vond het altijd wel geleerd staan, zo'n boek van de OUP (en dan weten wat die afko … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | 2 Reacties

Only Connect

Deze twee boekjes zijn nog van mijn eerste jaar in Groningen (1976). Engels studeren omdat je zo van Tennyson houdt – het is misschien niet de meest ideale motivatie. De lessen uitspraak en Engelse geschiedenis, stomvervelend vond ik ze. Maar … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | 2 Reacties

Joy to the World!

Al een tijdlang ben ik in de ban van Marie Kondo, de Japanse opruimgoeroe. Haar boek is een aanrader, je wilt meteen aan de slag. Toen ik nog ziek op bed lag, pakte ik kleine laadjes aan, en mestte ik … Lees verder

Geplaatst in autobiobibliografie | Getagged | 1 reactie

aansteller

Ik vind officieel ziek zijn nog best moeilijk. Kwakkelaar zijn is anders. Dan trek je je uit het openbare leven terug als de kwakkels zich aandienen, en ben je weer fit, dan toon je je frisse snoet aan de buitenwereld. … Lees verder

Geplaatst in autobio | Getagged | 2 Reacties

ouwevrouwenbotjes

Ik heb getwijfeld of ik wel over ziek zijn moet schrijven op mijn blog. Het is tenslotte ook mijn werkstek en mensen moeten niet denken dat ik te zwak ziek en misselijk ben om te werken. Laat mij u verzekeren: … Lees verder

Geplaatst in autobio | Getagged , | 6 Reacties

onderwereld

Ze deden me gewoon lichamelijk pijn, die beelden van de moedwillige destructie van de duizenden jaren oude kunstwerken in Mosul, het oude Ninive. Ik weet wel dat het vreselijker is als er mensen omgebracht (en erger) worden. Maar zulke oude … Lees verder

Geplaatst in kunst, schrijven, tijdgeest | Een reactie plaatsen

the night

onder alles door altijd het vermoeden dat het wel verdiend of eigen schuld moet zijn dat je zo godsgruwelijk bent liefgehad dus vergeet nu maar die plannen voor een fijner leven en doe je plicht zoals wij allemaal, we hebben … Lees verder

Geplaatst in gedichten | 1 reactie