Vivian Gornick – Fierce Attachments

Ik kende Vivian Gornick van The Situation and The Story. Ik heb het besproken in de Heldenreis nieuwsbrief van augustus 2015, en nu ik dat teruglees zie ik hoe ze dat heeft waargemaakt in het boek over haar moeder, Fierce Attachments.
Ze schrijft daarin dat een persoonlijk geschrift pas literair wordt als het van een situatie – de gebeurtenissen zoals ze plaatsvonden – een verhaal maakt, d.w.z. een geschiedenis van zelf-ontdekking, met een schrijver die niet als zichzelf figureert, maar als een personage dat het verhaal een eenheid en een doel verleent.
Fierce Attachments gaat over de verhouding tussen Vivian en haar moeder, en over een jeugd in The Bronx, destijds nog een wijk van Italianen, Ieren en Joden zoals we hem ook leren kennen in Underworld. Tegenwoordig (dat wil zeggen in het heden van het boek uit 1987) wonen ze allebei in Manhattan, en wandelen ze al converserend door de stad. Moeder is een drama queen, Vivian is altijd een intellectualiserend meisje geweest. Die rechthoek in haar waar ze zichzelf kan zijn, die ze alleen kan uitvullen als ze denkt en schrijft, dat herkende ik wel. En ook die helderheid die zo snel kan omslaan in dufheid, waarna er niets meer lijkt te leven in je.
Ze schrijft ook over haar moeizame liefdesleven – let's not go there – en over de hooggestemde idealen over Liefde die haar moeder levenslang verkondigd heeft, die haar tot een eeuwigtreurende weduwe maakten. Het had achteraf zo anders gekund.
Ze vechten wat af, moeder en dochter, en Vivian kan haar moeder af en toe wel achter het behang plakken. Maar ik denk bij mezelf: had ik mijn moeder maar zo gekend. Had ik van haar maar zulke stellige, dwarse standpunten kunnen optekenen. Hadden wij maar samen gewandeld. Het had achteraf zo anders gekund.

(het boek is vertaald onder de titel Verstrengeld)
lees hier wat Joke ervan vond

Dit bericht is geplaatst in recensies met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *