#schrijftiphella 1908 Een hoofdpersoon heeft een persoonlijkheid nodig, anders is hij een witte krijttekening op wit papier.
#schrijftiphella 1909 Een hoofdpersoon moet kunnen handelen, om iets aan zijn omstandigheden te veranderen.
#schrijftiphella 1910 Een hoofdpersoon is geen blaadje in de beek, maar een rots in de rivier. Eens? Oneens?
#schrijftiphella 1911 Een hoofdpersoon heeft een sterke motivatie nodig die hem tot handelen aanzet.
#schrijftiphella 1912 Een hoofdpersoon moet een grote angst hebben.
#schrijftiphella 1913 Een hoofdpersoon moet een conflict tussen twee zwaarwegende keuzes ervaren.
#schrijftiphella 1914 Een hoofdperson moet een conflict in de buitenwereld hebben dat zijn innerlijke keuzeconflict weerspiegelt.
#schrijftiphella 1915 Een hoofdpersoon moet contacten met andere mensen hebben.
#schrijftiphella 1916 Een lezer wil een nieuw verhaal, maar tegelijk een oud verhaal: dat van hemzelf.
#schrijftiphella 1917 Een hoofdpersoon moet in minstens één ding heel goed zijn.
#schrijftiphella 1918 Een hoofdpersoon moet in minstens één ding heel slecht zijn.
#schrijftiphella 1919 Een hoofdpersoon moet spreken als zichzelf, niet als de schrijver.
#schrijftiphella 1920 Een hoofdpersoon moet een paar duidelijke uiterlijke kenmerken hebben.
#schrijftiphella 1921 Een hoofdperson moet onverwachte emoties ervaren. Waarom is hij ongelukkig op een feest?
#schrijftiphella 1922 Een hoofdpersoon moet een vraag hebben waarop hij het antwoord zoekt.
#schrijftiphella 1923 Een hoofdpersoon moet iets hebben wat hij aan niemand vertelt.
#schrijftiphella 1924 Een hoofdpersoon moet kunnen verrassen en toch consequent blijven.
#schrijftiphella 1925 Een hoofdpersoon moet een grappige, aparte karaktertrek hebben.
#schrijftiphella 1926 Een hoofdpersoon heeft een geschiedenis.
#schrijftiphella 1927 Een hoofdpersoon moet een passende naam dragen. http://heldenreis.nl/2016/05/hoe-heet-je
#schrijftiphella 1928 Een hoofdpersoon moet kunnen veranderen.
#schrijftiphella 1929 Een lezer moet met de hoofdpersoon graag een aantal uren willen doorbrengen.
Nu las ik de afgelopen dagen een boek, waar ik me dood aan ergerde: What We didn't Say van Rory Dunlop. Het idee was zo leuk: het huwelijk van Jack en Laura is gebarsten. Jack vertrekt naar het buitenland, en schrijft daar een dagboek van de laatste stuiptrekkingen. Dat mailt hij aan Laura, en zij mailt het voorzien van haar kijk op de zaak terug.
Maar gottegot. Ze interesseerden me echt geen bal, die twee. Jack was een incomptente psychotherapeut en Laura een mislukte artikelschrijfster. Hij was een stuk ouder, en ze konden geen kinderen krijgen. Meer persoonlijkheid hadden ze niet. Ze waren nergens goed of slecht in, Jack had 1 vriend die voornamelijk pizza at en weed rookte, Laura had een vervelende moeder. Ze schreven allebei met de vlotte pen van de auteur, ze waren niet grappig of vertederend, ze waren compleet oninteressant. Alleen Jack blijkt aan het eind toch voorzien van een Hart van Goud. Volgens mij heeft hij dat stiekem gekocht en dat niet in zijn dagboek gezet.
Amazon zet erbij: voor liefhebbers van Us van David Nicholls. Dat is een gotspe. Dat was een prachtig, bitterzoet verhaal over een man die al reizend veranderde. Zijn gouden hart liep butsen en krassen op, en de glans raakte eraf. Hij was een echt mens. De personages van Dunlop zijn karikaturen. (Oja, Laura is "erg mooi" met een "olijfkleurige huid.")