prijzencircus

kieftIk ben de eerste om te bekennen dat ik af en toe met graagte een smulboek lees. Sterker nog: ik heb er met graagte eentje geschreven.
Dus waarom moest ik dan zo zuur reageren op de NS-publieksprijsspektakel bij #dwdd? Moesten we dan niet blij zijn dat mensen in elk geval nog een boek lézen, welk boek het dan ook is?
Het bleef een beetje zaniken door mijn hoofd. Waarom werd ik zo bloedchagrijnig van die uitzending. En opeens – op de plee – shit – daar begon het me te dagen. Ik dacht terug aan de laatste uitzending van de Snijtafel, over dat #dwdd eigenlijk een lange reclame-uitzending is.
En deze uitzending over de NS-publieksprijs is de ultieme reclame-uitzending. De boeken die op de "groslijst" voor deze prijs komen, zijn uitgezocht door de CPNB. Hét reclame-instituut voor de vaderlandsche boekenbranche. Die prijswinnaars worden gekozen door boekhandelaren en biepjuffen, degenen die zien welke boeken het meest gelezen worden. Waarom worden die het meest gelezen? Omdat ze zo goed zijn? Nee, omdat er zo goed reclame voor wordt gemaakt.
Waarom wil de NS zo graag boeken promoten? Om de ontlezing tegen te gaan? Ha. Om ervoor te zorgen dat wij met z'n allen denken dat zij een geweldig bedrijf zijn. Reclame.
En dan de fantastische prijswinnaar. Een voetballer die zich te buiten is gegaan aan drank en drugs, daar met traantjes in de oogjes over heeft mogen vertellen bij #dwdd "en het boek ligt MORGEN in de winkel"! Heeft hij het boek überhaupt geschreven? Welnéé!
Ach, who cares. Waar het om gaat is dat er weer een heleboel mensen geld hebben verdiend.
Waar het NIET om gaat, is om lezen, of schrijven.
Als het daar wél om ging, had Matthijs op z'n minst kunnen vertellen dat Marente de Moor de Europese Literatuurprijs heeft gewonnen met de Nederlandse Maagd. Maar dat levert natuurlijk geen cent op.

Dit bericht is geplaatst in lezen, literatuur, tijdgeest met de tags . Bookmark de permalink.

5 Reacties op prijzencircus

  1. Adriaan Hendriks schreef:

    Zo, dat is er ook weer uit!

  2. "over dat #dwdd eigenlijk een lange reclame-uitzending is." Daarom kijk ik er nooit naar.
    En inderdaad dit is gewoon reclame voor de NS (wat ik ze van harte gun), geen stimulans voor mooie boeken. Prijzen die toegekend worden o.g.v. populariteit vind ik überhaupt onzin, want die boeken hebben hun beloning al in de vorm van hoge verkoopcijfers. Prijzen zijn er wat mij betreft om mooie boeken in het zonnetje te zetten die anders ondergesneeuwd zouden worden door het bestsellergeweld.

  3. Helemaal mee eens Hella en Anna! Ondertussen maken wij toch fijn reclame voor boeken die wij de moeite waard vinden, ook al zijn ze misschien niet populair. Wij boekliefhebbers kopen nog altijd de meeste boeken, toch?

    Een tijdje geleden ontdekte ik deze prijs voor 'een pareltje dat over het hoofd werd gezien in de mainstreamboekenmedia' http://www.groenewatermanprijs.be/welkom.html

  4. Ferrara schreef:

    De uitzending gemist en ik begrijp dat het helemaal niet erg is. Wat houden ze weer fijn elkaars broek op.

  5. Bettina Grissen schreef:

    Toen ik het lijstje boeken zag dat genomineerd was, wist ik dat ik er geen één van zou lezen. Ik snap je frustratie bijzonder goed, eigenlijk kijk ik nooit meer naar DWDD en eigenlijk vooral niet naar hun boekenitem.

    Groetjes,

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *