Er zijn verschillende redenen om een boek vijf sterren te geven. Eigenlijk zou de grootte van de sterren moeten variëren, of het materiaal waarvan ze zijn gemaakt. Zodat je een meesterwerk als The Ministry of Utmost Happiness diamanten sterren zou kunnen toekennen, de briljante en warme romans van Hoffman en Perry gouden sterren, How to Write a Million sterren van roestvrij staal, en dit boek …
Oh, wat is het heerlijk om na moeizaam geworstel door een boek dat het uiteindelijk niet echt de moeite waard maakte, een simpele thriller ter hand te nemen en je te laten meeslepen, elk vrij moment benuttend om te lezen, tot in het ziekenhuis aan toe. Ik heb dat maar zó zelden! Het boek werd me aangeraden op twitter, schot in de roos.
Anna Fox is kinderpsycholoog, maar ze zit nu al een jaar thuis. Getraumatiseerd, last van pleinvrees, zwaar aan de medicijnen en aan de merlot. Haar enige contacten gaan via internetfora: Agora voor lotgenotencontact, en een schaakforum. Ze kijkt graag oude zwartwitfilms, onder andere van Hitchcock. Met de zoomlens van haar camera begluurt ze de overburen in haar New Yorkse straat met grote dure huizen. Bij haar wordt de kelderverdieping bewoond door David, die hand- en spandiensten voor haar verricht.
Het verhaal komt wat langzaam op gang, denk ik aanvankelijk. Het is een thriller dus wanneer wordt die moord nu eens gepleegd? Pas achteraf besef ik hoe uiterst vakkundig ik door het begin ben in-gewikkeld. In de luren gelegd, zogezegd. Want wat heeft de plot een hoop 'twists' in petto! En elke keer schokkender. Het is zó goed gedaan. Het is Gaslight en Rear Window en Vertigo ineen.
En daarbij is het ook nog eens prachtig geschreven, beeldend en zintuiglijk, vol heldere vergelijkingen. De slotscène kan zó in de film.
Vijf sterren van glasscherven!
Het boek is vertaald odt De Vrouw in het Raam.
Wat prachtig, die verschillende soorten sterren!
Je hebt me heel nieuwsgierig gemaakt. Op het lijstje ermee!