Lynda Barry – Syllabus

Dit boek kreeg ik aangereikt via een van mijn boekblogvriendinnen, ik zocht het op en werd meteen door het uiterlijk getroffen: zo'n Amerikaans schoolschrift, geweldig!
Het is wat de titel zegt: een syllabus, een lesprogramma voor een cursus die The Unthinkable Mind heet. Barry baseert zich qua theorie op de inzichten van Iain McGilchrist en zijn boek The Master and His Emissary: The Divided Brain and the Making of the Western World, dat gaat over de verschillende hersenhelften en hun functies, die helemaal niet zo duidelijk gescheiden en symmetrisch zijn als dat mooie plaatje van die kleurrijke ontploffing van de rechter helft ons wil doen geloven.

De studenten van de cursus moeten kennis nemen van de theorie, zoals ze ook verschillende films moeten zien, interviews moeten luisteren, en gedichten moeten lezen en uit het hoofd leren. Maar vooral moeten ze een heleboel schriften vol maken. Alles om het proces zijn werk te laten doen zonder dat die nadenkende geest roet in het eten gooit. Ze moeten opnieuw leren tekenen, maar wat ze krijgen is geen tekenles. Wat de bedoeling is, is dat ze zonder oordeel laten komen wat komt, dat ze oefenen zonder dat het meteen iets moet 'worden' of 'voorstellen' maar alleen om de hand vaster te maken en de eigenschappen van verschillende materialen te leren kennen. Ze moeten spiralen tekenen terwijl ze luisteren, ze mogen zoveel snoep eten als ze willen als ze maar ieder snoepgoedje eerst natekenen, ze mogen poppetjes tekenen in de stijl van Ivan Brunetti. Er staat een leerzame trailer van zijn boek Cartooning: Philosophy and Practice op Youtube.
Dit geeft niet alleen moed en zin om te tekenen, het biedt ook inzciht in de structuur van verhalen.

Studenten moeten herinneringen ophalen en beschrijven en/of tekenen, daarvoor heeft Barry een prachtige vragenlijst die ik ook zeker overneem voor autobio-lessen. Hij is ook van toepassing op fictieve scènes, om een personage uit te diepen en om alle zintuigen in te zetten.

Syllabus is, al met al, een chaotisch maar mega-inspirerend boek waar ik voorlopig nog niet klaar mee ben. Zelf ben ik meer van het methodisch leren (iedereen wilde ook altijd mijn uittreksels bij kunstgeschiedenis) maar het kan helemaal geen kwaad om het allemaal eens anders aan te pakken. Vooral omdat ik bij heel veel creatieve boeken zo'n gevoel heb van been there, done that.

Ik heb een aantal citaten opgeslagen op mijn bord Wijze Woorden op Pinterest, en als je Lynda Barry Syllabus intikt in Google afbeeldingen krijg je een goede indruk van hoe het boek er van binnen uitziet.
Nu eens aan mijn boekblogvriendin vragen of ik What it Is ook moet aanschaffen.

Dit bericht is geplaatst in creatief, recensies, schrijven met de tags , , . Bookmark de permalink.

1 Reactie op Lynda Barry – Syllabus

  1. Hella schreef:

    boekblogvriendin zegt ja!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *