ZONNEBADEN IN DE REGEN

Een boek over depressie is echt een fijne aanbeveling voor in een nieuwsbrief over schrijven. Nee, maar echt. Wel als de schrijver ervan zelf dichteres is, en het boek vooral heel erg gaat over de samenhang tussen depressie en creativiteit.

Op Goodreads krijgt Sunbathing in the Rain niet louter lovende recensies, en dat begrijp ik ook. Als je manier van leven en zingeving heel ver af staat van het leven dat hier wordt beschreven, dan kun je er niks mee. Dan denk je: allemaal leuk en aardig maar er moet wel brood op de plank en de kinderen moeten naar school …

Ik herinner me nog maar al te goed hoe het was om op de automatische piloot moeder en huisvrouw te zijn, ondanks alles.

Er staat zoveel inzichtgevends in het boek dat ik toch zal proberen eruit te halen waar we als schrijvers en kunstenaars iets aan hebben.

Depressie, schrijft Gwyneth Lewis, is een moordmysterie. Aan jou de rol van detective om uit te vinden welk deel van jou vermoord moest worden en waarom. Want zo ziet zij de rol van een depressie in iemands leven: alles wat nep is, wat niet de waarheid spreekt of leeft, moet dood. Depressie is een leugendetector, en het enige geneesmiddel voor een depressie is de waarheid.

Maar hoe vind je die waarheid? Het heldere hoofd dat alles zo goed wist, werkt niet meer. Sommige boeken over depressie kunnen helpen. Dat het boek van Lewis werd aangeprezen door Dorothy Rowe was voor mij genoeg reden om het te gaan lezen.

Een van de eerste dingen die ik onderstreepte was dit mooie citaat van William Blake:

There can be no Good Will. Will is always Evil.

Lewis schrijft:
I could no longer rely on my willpower as an engine to drive my life. I’d have to find another mechanism that didn’t involve an iron will.

Ik kon niet meer vertrouwen op wilskracht als de motor van mijn leven. Ik moest een andere manier vinden, die werkte zónder ijzeren wil.

Of zoals Julia Cameron schrijft: discipline is voor strafregels.
Je kunt met je wil het schrijven niet forceren, je kunt met je wil geen inspiratie uitlokken.

Een ander mooi gezichtspunt vond ik dit:

People in the middle of depression are beings who have to live, for a while, without a story, which is why it feels as though you’ve lost your soul. But this period is a dark room where you’re developing the next chapter of your life before living it. The work will be all the more vivid if you’re patient and let it take its own course.

Mensen met een depressie moeten tijdelijk leven zonder verhaal, wat voelt alsof je je ziel bent kwijtgeraakt.

Maar deze periode is als een donkere kamer, waarin je de volgende fase van je leven ontwikkelt voordat je die gaat leven. Het werk zal des te levendiger worden als je geduld hebt en het op zijn beloop laat.
Weer die overgave en dat vertrouwen, die allebei zo nodig zijn voor het creatieve proces.

Kun je je een tijd herinneren waarin er nog niets was besloten over wie je werkelijk was of wat je zou kunnen worden?

Depressie overkomt mensen die niet luisteren naar wat het onderbewuste hun vertelt. Depressie laat je bepaalde dingen doen, die zichtbaar maken hoe je zou moeten leven. (Rust nemen, dingen doen die niet 'productief' of 'nuttig' zijn, tijd nemen om in jezelf te keren.) Depressie belet je bepaalde dingen te doen: te hard werken, jezelf kwellen met het verleden, plezier maken.

Welke delen van jezelf zijn nep?
Schrijven vraagt echtheid, authenticiteit. Nep werkt niet, nep valt door de mand.
Writing went wrong for me whenever I mixed it up with gaining prestige for myself or pleasing others.
Depressie leert je om het verhaal los te laten ("losing the plot") en op te houden met evalueren, met altijd maar betekenis toekennen. Om het ego als primaire energiebron los te laten.
In plaats daarvan hoef je alleen maar aanwezig te zijn en naar je eigen levensinspiratie te luisteren. Het verhaal waaraan je zo vasthield maakt plaats voor het echte beeld. Bewust zijn is een veel accuratere vorm van waarneming dan analyse.

I had thought, for a long time, that I had a choice between being human and being a poet. Now I knew that being a poet is my best way of being human.
Ik had lang gedacht dat ik moest kiezen tussen mens zijn of dichter zijn. Nu wist ik dat dichter zijn mijn beste manier is om mens te zijn.

En ik eindig met de woorden van Etty Hillesum:
"Depressies moeten beschouwd worden als creatieve pauzes, waarin zich de krachten weer herstellen. Als je je hiervan bewust bent, zullen de depressies sneller voorbijgaan. Je moet je nooit gedeprimeerd voelen over een depressie."

Wat allemaal niet wegneemt dat je wel hulp moet zoeken als de depressie je vindt. Ga naar de huisarts, probeer pillen, ga in therapie. Ik wil alleen maar betogen dat de depressie je bondgenoot is, die je laat zien dat je leven beter kan. Niet makkelijker, wel authentieker en creatiever.

Geplaatst in recensies, schrijven | Getagged , | Een reactie plaatsen

words the size of boulders

Eindelijk weer eens een vijfsterrenboek gelezen: Old God's Time van Sebastian Barry. De titel is vertaald als De Verre Voortijd maar het had ook zoiets als "in de tijd van de oude goden" kunnen heten, het heeft iets voorwereldlijks, hoe we afdalen in de geest van Tom Kettle, de politieman die de eerste negen maanden van zijn pensioen alleen maar in zijn rotan stoel naar de zee heeft zitten kijken, zo op het oog helemaal tevreden: stationary, happy and useless.
Zo jammer dat hij in zijn nest – een kleine aanbouw aan een kasteel aan de Ierse oostkust - gestoord wordt door twee oud-collega's, in verband met een oude zaak waar Tom mogelijk meer van weet.

Het is de trigger waardoor Tom's lege geest langzamerhand volstroomt met herinneringen die hij liever niet had teruggezien. Verschrikkelijke herinneringen, weeshuizen, priesters … Hij wil er niet aan denken maar het wordt een zootje in hem. He was the orphan of his former happiness.
Hij raakt in de war, zijn geest in conflict met de waarheid. De waarheid staat er al op bladzij 35: Winnie was dead. Joseph murdered in Albuquerque. His wife June, dead, dead. What was wrong with him, that he couldn’t acknowledge his dead ones?

Toch komt Winnie (zijn dochter) bij hem op bezoek, en bezoekt hij zijn zoon Joseph in Albuquerque, waar hij werkt als arts in de Zuni pueblo. Net als Tom weet ik als lezer niet zeker wat waar is en wat niet. Maar naarmate Tom meer toelaat van alles wat hij heeft verdrongen, dringt het ook tot mij door: alles wat June en hem is aangedaan, alles wat hun kinderen is overkomen, en tenslotte het ergste van alles, hoe June aan haar eind is gekomen.

Het is een tragedie die makkelijk larmoyant had kunnen worden. Zo'n boek waar met grote letters POIGNANT op staat, zodat je al vantevoren weet dat je erom hoort te huilen. Van die prettige snikfilmtranen.
Maar Barry is een meester. Hij zit totaal in het hoofd en het lichaam van Tom Kettle, hij is een schrijver met een intens mededogen, niet uit op effectbejag maar op begrip. En hij schrijft zo wondermooi, zonder dat het ooit – we zitten altijd in het POV van Tom – ongeloofwaardig wordt.
Have [you] ever been the custodian of a story that no one else believed?
Er zijn verwijzingen naar literaire werken, naar de bijbel, en ze komen in Tom's geest op alsof hij ze zelf bedacht heeft.

the sea, with its coat of many colours
Things once fresh, immediate, terrible, receding away into old God’s time
The real answers to Fleming’s questions were not in his cranium, they existed elsewhere, in the great cloud of unknowing where all human stories congregate.
De buurman-cellist die Bruch's Kol Nidrei voor hem speelt.
Als Tom eindelijk alles wat er gebeurd is toelaat in zijn ziel - He was like the falcon breaking from the spell of the falconer, going higher and higher, going away into the aether, breaking the non-existent thread that bound them.

Dan komt de zon weer op. The sun waking on the far horizon, lifting its ancient crown.

Wat een weergaloos mooi boek.

Geplaatst in recensies | Getagged , | 4 Reacties

collages

Naast het priegelwerk van de Vlangers heb ik ook af en toe weer zin om iets groter te werken, al was het maar omdat ik anders heel veel grote mooie afbeeldingen nergens kwijt kan. (Ik heb weer een flinke stapel Tefaf-catalogi gescoord op Marktplaats.)
Bovendien is het leuk om weer eens wat nieuw werk aan WerkaandeMuur toe te voegen.

Ik maak deze collages op A3-formaat zwart of wit karton. Ik zoek mooie kleuren gelliprints bij elkaar als achtergrond, daarbij zoek ik dan afbeeldingen. Ik hoor van veel collagemakers dat ze afbeeldingen uitknippen en sorteren, meestal op thema, huisjes, boompjes, beestjes, noem maar op. Ik doe dat nooit, ik blader elke keer opnieuw door diverse plaatjesboeken tot ik door iets gegrepen word. Pas dan weet ik waar de collage over moet gaan. Daar zoek ik dan andere afbeeldingen bij, en een tekst die erbij past en die dan ook de titel aan de collage geeft.

De nieuwste drie zijn
Inhabiting Orange
I lost my Footing (somewhere along the way i lost my footing)
My soul is a stranger (my soul is a stranger, trying to find a home)

De originelen zijn te koop voor €75,00.
Op WerkaandeMuur kun je ze bestellen in diverse maten, op diverse materialen afgedrukt.



Geplaatst in creatief | Getagged , | 3 Reacties

3 nieuwe Vlangers

Het ging even heel goed met Yima, en toen kreeg ik opeens een kamerveranderingsvirus. Gesleep en gesjouw, en geen letter meer schrijven. Wel nog een beetje geknutseld, en zo zijn er alweer 3 vlangers af. Moesten ook nog op de foto natuurlijk, en nu staat de tafel niet meer bij het raam, dus qua belichting moest ik weer opnieuw aan 't vogelen. Denk dat ik misschien nog een extra videolamp nodig heb.

Maar hier zijn ze dan:
1) een zeshoekige planeet
gelli prints en collage


En ik dacht: wat nu?
Wat heb je nodig?
Ogen gesloten of open?
dit is je oorsprong
Tot mijn verbijstering
ben ik gelukkig.

2) een kleine hemelwijs
gelli prints en collage


I shall not be moved

3) een circustent
collage (tapijten, bloemen)


these are
the days
that must
happen
to you
- walt whitman

Ze zijn alledrie te koop voor €16,95 per stuk (inclusief verzendkosten).

Geplaatst in creatief, heldinne's vlangers | Getagged | Een reactie plaatsen

de Reis naar de Rots

Gister vertelde ik aan iemand dat ik een tabel had gemaakt met alle gebeurtenissen vanaf het moment dat Yima ontsnapt uit de Visietunnel in Barraspira, en samen met Burman begint aan de Reis naar de Rots. (Dit is deel 178 van het feuilleton.) Kon ik die dan ook even online zetten? Zeker kan dat!
Ik heb inmiddels alweer een kleine 6000 woorden geschreven, maar wil nog wat meer 'in voorraad' hebben voor ik ze weer publiceer. Dus nog even geduld!

 

dag plaats personages gebeurtenis
1 weg van Barraspira Yima, Burman, Kuuksi door het bos, op weg naar Harstamar. Ontmoeting met de Blauwe, het Redwerk. Moord op de Blauwe.
2 in het bos Yima, Burman, Kuuksi Gladefam, Geruman de hand met de Hemrond, Gerumans dood, visjes koken mbv vuurglas
3-7 onderweg Yima, Burman, Kuuksi Gladefam
8 Helvarderaflu Yima, Burman, Kuuksi Gladefam de helgaviaal, waterplaten, waterplatenbloed, het gat in Yima's hand trekt dicht. Ze bereiken de Heerweg.
9 kruising Heerweg en Rondweg Yima, Burman, Kuuksi Gladefam afscheid van Burman en Gladefam, Burman wil Otta zoeken en Gladefam haar kleine zusje. Yima houdt de Hemrond. Yima steelt blauwe tuniek.
10 herberg aan de Heerweg Yima, Kuuksi meid ziet aan wasgoed dat Yima niet zelf een Blauwe is

Yima en Kuuksi klimmen uit het raam, Yima mag in de nacht meerijden op een kar naar Harstamar

11 aankomst in Harstamar Yima, Kuuksi, Mia mbv de Hemrond de stad in, met Mia mee het hoofdkwartier in, met de Blauwe moeder mee naar Sfogman, Yima ontsnapt mbv Hemrond, komt in Tweede Meisjeskamp buiten de muren, zij hebben Bo gezien
12 weg van Harstamar, naar verzetterskamp Yima, Kuuksi, Bo, Wezarma Bo vertelt over Mia, over verzetterskampen, Yima krijgt draagzak en schild terug. "Zelf naar de Rots gaan." Bo vertrekt. Yima krijgt kaart, verzettersbrandmerk, schrijfgerei. Vrouw met groene ogen = Twaitesima
13 terug naar de Heerweg Yima, Kuuksi overnachten in de Hemra
14 langs de Heerweg Yima, Kuuksi, Roosma Yima wordt dienares van Roosma uit Takasan. Overnachten in herberg met wasplaats. Yima geeft zeep aan Wasmeisje (later: Wasijma)
15 langs de Heerweg Yima, Kuuksi, Roosma Yima krijg nieuwe kleren, toont Roosma de kaart. Weer overnachten in Hemra.
16 brug over de Helvarderaflu in Lopweteka Yima, Kuuksi, Roosma Kleren wassen in Helvarderaflu, Yima toont Roosma het schild. Onder de schaduw van de Rondweg door, zuilengalerijen langs de Heerweg. Overnachting in Herberg. Yima probeert te schrijven, Roosma helpt haar.
17 Helvarbarra, grens met Izwi Lamanzi Yima, Kuuksi, Roosma Grens is moddergeul. Man wordt door grootuil vermoord. Landschap wordt bergachtig en kouder. Yima legt Roosma uit wat verzetters zijn.
18 langs de Heerweg Yima, Kuuksi, Roosma op weg naar HarstaMarkaz
19 langs de Heerweg Yima, Kuuksi, Roosma op weg naar HarstaMarkaz
20 langs de Heerweg Yima, Kuuksi, Roosma op weg naar HarstaMarkaz
21 langs de Heerweg Yima, Kuuksi, Roosma op weg naar HarstaMarkaz, spanning neemt toe
22 langs de Heerweg Yima, Kuuksi, Roosma laatste Hemra voor de brug, "spring van de brug"
23 vlak voor de Brug van Schaamte Yima, Kuuksi, Roosma verzetterskamp in de mist. Stoet met 2 nieuwe Tweede Meisjes. 1 meisje springt, grootuil doodt haar vader. Over de brug. Overnachting in grot.
24 uit de grot Yima, Kuuksi, Roosma ontbijt: broodjes met straalzaad. Uil eet straalzaad.
25-32 door de kloof Yima, Kuuksi, Roosma

 

dag plaats personages gebeurtenis
33 door de kloof Yima, Kuuksi, Roosma man (verzetter) met kar vol appels. Uit de kloof. Yima geeft platenbloed aan Roosma. Overnachten in Hemra. Daar is Wasijma, uit Barrador.
34 langs de Heerweg Yima, Kuuksi, Roosma, Wasijma kruising met Rondweg vlak voor de Graysaflu
35 weg van de Heerweg Yima, Kuuksi, Roosma, Wasijma appels kopen, waar zijn de boomgaarden? Extra Graysaflu halen. Door de tunnel. Roosma valt in het water. Emra de gaardvrouwe van de verbergers. Yima en Wasijma terug naar de Heerweg, slapen buiten.
36 langs de Heerweg Yima, Kuuksi, Wasijma Yima vertelt haar verhaal aan Wasijma.
37-40 langs de Heerweg Yima, Kuuksi, Wasijma
41 grens naar Mancu Kondalu Yima, Kuuksi, Wasijma diepe scheur in het gesteente. Mancu Kondalu is het land van Yima's grootvader. Schild: het blauwe beeld. Buidel om haar middel, onder tuniek. Twee gouden kettingen, de munt met mijn beeltenis, de munten met de vreemde tekentjes, het flesje platenbloed, de straalzaadjes. Vertelt Wasijma niet over de Hemrond.
42-44 Heerweg in Mancu Kondalu Yima, Kuuksi, Wasijma
45 Heerweg in Mancu Kondalu Yima, Kuuksi, Wasijma zien in de verte de IJshellingen
46 Heerweg in Mancu Kondalu Yima, Kuuksi, Wasijma zien in de verte de Rots (maar is de Berg van Verering). Doel van deze reis: of het echt waar was, wat ze alle vrouwen in Inhemren wijsmaakten. Om het dan te vertellen … aan wie? Mijn moeder. Als ze nog leeft. Jonnama, mijn schoonzus. Als ze me wil zien. Mia! Als ik haar ooit terugzie. De vogelmeisjes op Schorre Clif. De zeehondenmeisjes op Wyda Moor. Tweede Meisjes die me hebben geholpen: Rietmeisje, Verfmeisje.

 

47 weg van de Heerweg in Mancu Kondalu Yima, Kuuksi, Wasijma Appelvrouw bij Hemra: Neem de Rondweg. Ga niet naar Signada. Ze verlaten de Heerweg mbv Graysaflu. Overnachten in het hoofd van de Goede Vader.
48 bij de Goede Vader Yima, Kuuksi, Wasijma Haarwasvrouw = Clarma.Vertrouw je Wasijma?
49 langs het water naar Spirabyad Yima, Kuuksi, Wasijma
50 langs het water naar Spirabyad Yima, Kuuksi, Wasijma
51 langs het water naar Spirabyad Yima, Kuuksi, Wasijma overnachten in Herberg, Wasijma rommelt in Yima's draagzak. Wil briefje aan grootuil meegeven maar Yima is haar voor met straalzaad.
52 Herberg vlak voor Spirabyad Yima, Kuuksi, Wasijma Yima ontsnapt uit hotelkamer mbv Hemrond. Naar Spirabyad. Ontmoet Clarma.
53 in Spirabyad Yima, Kuuksi, Clarma ontmoeting met Tiarva. Mee naar tante Wizma. Leeswater. Kuuksi? Kuu Ksi? Op de terugweg worden Yima en Clarma gevolgd. Kuuksi gewond. De hele nacht bij haar waken.
54 weg uit Spirabyad Yima, Kuuksi Wasijma heeft haar verraden. Yima met Kuuksi in draagzak. Vult nog een flesje met leeswater. Via de zuidpoort terug naar de Helvarderaflu. Verzetterskamp langs de weg. Clarma en Bo. Kuuksi blijft achter.
55 richting de IJshellingen Yima en Bo Wachters op de weg, Yima en Bo van het pad af. Overnachten in een grot.

 

 

dag plaats personages gebeurtenis
56 verder naar het westen Yima en Bo overnachten in de kou
57 richting de Heerweg Yima en Bo uil met briefje "voor Yima van Pauma" Uil zet Yima over de Heerweg, in herberg/gevangenis. Straalzaad voor uil, met Hemrond door de muur.
58 Bos van pijnbomen Yima

Kuuksivogel

Graysaflu verloren. Gewekt door Kuuksivogel met briefje van Bo. "Verzetterskamp bij Brandemeer en Rondweg. Wacht niet op mij. Bo." Litteken van Vulema's munt, het kruisje, schrijnt.
59-60 naar het Brandemeer Yima Kuuksivogel
61 naar het Brandemeer Yima Kuuksivogel luistert met zeeoor, ziet kamp. Naar kamp.
62 verzetterskamp Yima, Twaitesima Kuuksivogel Spiegelspin. Baden in het Brandemeer.

Wachten op ruiters met proviand en Graysaflu. Yima heeft nog 2 kettingen.

63-65 op weg naar Barra Yima, Koyova
66 onderweg weg naar Barra Yima, Koyova met leeswater ontdekt Yima dat Koyova haar in Barra wil uitleveren. 's Avonds ontsnapt ze aan Koyova. Slaapt onder boom.
67 bereikt Barra Yima overnacht in herberg
68 Barra / Thiarchia Yima, Wasijma, Thiarck ontsnapt door het raam. Barra is vol wachters. Boot van Thiarchia, botten. Yima verstopt zich in de boot. De Tombe op Thiarchia. Yima raapt munt op. Yima wordt naar Blynxtera geroeid, roeier = Puciva
69 Blynxtera strand Yima, Kuuksi! eieren eten. Munt blijkt van Vulema.
70 op weg naar Klusewar Yima, Kuuksi, Qanma Bij de Qluizinnen op Qlusewar. Yima van Yima. Hanger van spiegelglas. Kuu Ksi.
71 ontwaken op Qlusewar Yima, Kuuksi, Qanma spiegelhuidjes gedroogd en verwerkt. De Q is de letter van de vrouwen. QUEEXTA. Quxi! Quxi betekent: de vrouw op het kruispunt.
72 op weg naar Voocklama Yima, Kuuksi Kuu Rots Vadmijnkluwz, Ghef Bee Pyc Xie. Komst en waarschuwing Puciva. Ze lopen de hele nacht door.
73 Voocklama Yima, Kuuksi, Puciva, Folker "Een twee, in de zee, vol van monsters!" Middagslaap. Muziek, de banjarspeler. Registratie. Feestmaal. Dans en muziek. Het verdriet van Puciva.
74 ontwaken op Voocklama, per uil naar Morck Yima, Kuuksi, Puciva, Folker

Murk

Folker wil hen uitleveren. Met de Hemrond door de kamers, naar de noordpunt. De grootvorsen. De grootuilen van Morck. Straalzaad. Door uilen naar Morck gebracht. Murk heeft geen spiegelbeeld. Kwade uilen ook niet. Met kijker de omgeving te zien. Mannen van Thiarck op zee. Goede uil met briefje en bagage naar het strand. De uilentest bij het Murmermeer. Kuuksi redt Puciva. Puciva en Kuuksi vermoorden Murk c.s.

Met de boot naar Rowerda. Onderweg aanval door uilen.

Geplaatst in feuilleton | Getagged | Een reactie plaatsen

doorgever

Ik ben het hele weekend op zoek geweest naar een mooie vertaling van het begrip God Jar.
Godpot is het duidelijk niet, evenmin als bidpot. Het is wel een soort gebed, die geschreven noodkreet die je erin stopt, maar het woord is niet mooi en het veronderstelt voor mijn gevoel ook dat je toch wel even netjes je handen moet vouwen.

Ik gooide het ook in de groep, en er kwamen allerlei suggesties.
Sommige legden naar mijn smaak de nadruk te veel op het probleem waar hij juist een oplossing voor moet bieden, zoals zorgenpot, zorgenvanger of zorgendrager. Andere waren juist weer te positief, zoals wensendrager, dromenvanger, lichtbrenger. Dan heb je te veel het resultaat in gedachten.
Ik bedacht Opvanger, maar dat deed me te veel denken aan zo'n blikvanger langs de weg.

Iemand opperde 'iets met …gever'?
Daar kon ik wel iets mee. Zingever? Doorgever?
Hoewel Zingever qua klank mooier is, soepeler, geeft Doorgever eigenlijk precies aan hoe het werkt. Je geeft je zorg, je noodkreet, door aan … iets. Of iemand. En het maakt niet uit of je dat God noemt of niet. Het gaat erom dat je je last niet alleen hoeft te dragen.

Geplaatst in creatief, heldinne's vlangers | Getagged , , , | 5 Reacties

God Jar

Het idee kwam zomaar uit het niets, aan het eind van een dromenrijke middagdut. Van de Grote Hemelwijs een God Jar maken. Ik heb er nog steeds geen mooi Nederlands woord voor gevonden, Godpot heeft het toch niet helemaal, Gebedspot vind ik te zwaar voor de losse flodders die erin gaan … ideeën zijn welkom!

Maar waar het om gaat, daar heb ik al eens over geschreven.
Een container, een vat, een dingetje, in dit geval een Hemelwijs, om je zorgen in te stoppen als je ze in je eentje niet kunt dragen.
Laat het maar weten als ik er eentje voor jou moet maken. Hij kost €19,95 (incl. verzendkosten).

Geplaatst in heldinne's vlangers | Getagged , | 4 Reacties

vlangers en collages

Het gaat nog niet zo goed met Yima, de pauze duurt langer dan voorzien. Gezondheidsperikelen, schilders over de vloer met herrie en bouwvakkersradio … Ik vertrouw erop dat het weer goedkomt, en intussen vindt de creativiteit haar uitweg in collage.

Ik heb twee verjaardagsvlangers gemaakt. Die kun je hier bekijken (nrs 27 en 29). Ik kan een Vlanger in opdracht maken, is weer eens iets originelers dan een verjaarskaart!

Tussen de Vlangers door maak ik wat grotere collages (A3-formaat) zodat ik ook weer eens nieuw werk kan plaatsen op WerkAanDeMuur.
Ik vind het altijd zo leuk als ze erop staan en je verschillende boven-de-bank-foto's krijgt.


Ik schreef in de nieuwsbrief over de collage waarbij ik er niet uitkwam welke afbeelding ik moest kiezen: het meisje of de vazen?
Ik gooide het in de groep, op Facebook, Twitter en Mastodon. Er tekende zich al gauw een overwinning voor het meisje af. Maar het maakte mijn keus niet makkelijker. Tot opeens iemand te berde bracht of het niet mogelijk was beide afbeeldingen te gebruiken? Ze te laten samenvloeien?
Kijk, dat was mogelijkheid drie. Daar kon ik wat mee.

En via de cirkels kwam ik als vanzelf uit bij een gedicht van Joy Harjo:
Her instinct was to build in circles
When asked a question.
She might lose the beginning
And then the ending.
She might have the start of a painting
Or a poem
But no easy yes or no response
.

Geplaatst in creatief, heldinne's vlangers | Getagged | 2 Reacties

opeens kunnen dingen helder worden

Ik schreef al eerder over de Twintig Facetten, hoe lastig hij zich laat fotograferen en hoe ongeschikt hij was voor Tyvek.
Deze keer heb ik hem gemaakt van paars karton (160 g/m2), beplakt met paars papier en paarsige gelliprints, en daarop nog weer collage: kleine plaatjes die ik vond passen bij de tekst. En dan tot slot lichtpaars borduurgaren en paarse kraaltjes.

Het in elkaar zetten blijft een kriem, altijd is er weer dat laatste flapje waarop je geen tegendruk kunt uitoefenen. Wel bedacht ik inmiddels dat een gewoon mes uit de bestekla zich goed leent voor tegendruk op de één- en twee na laatste flapjes. Dat werd helder na een middagje googelen op nagelvijl, smalle metalen liniaal en wat dies meer zij.

Deze Vlanger is te koop voor €16,95 (inclusief verzendkosten).

Geplaatst in heldinne's vlangers | Getagged | Een reactie plaatsen

Vlanger in opdracht!

De eerste Vlanger in opdracht is een feit. Een grote Hemelwijs, om precies te zijn. Iets met de honden en de omgeving, en welke kleur? Blauw? Kleuren van de vlag?
Ik ging eerst aan de slag met die vlag. Primaire kleuren, ik had ze niet eens in mijn verfcollectie! Dus zo'n klein setje Amsterdam besteld, en aan de slag met de gelli plate. Het resultaat was best aardig maar eigenlijk houd ik gewoon niet van primaire kleuren. Ik had het erover met kindeke en die zei meteen: "Ze hebben daar toch ook van die mooie tegeltjes?" (Zij is al jaren op zoek naar getegelte voor in de keuken.)
Kijk, daar kon ik wel iets mee. Tegeltjes gegoogeld en afgedrukt op deli paper.

Nu die honden nog, en het landschap. Ik knutselde in photoshop een langgerekte landschapsfoto voor de onderste vijfhoeken. Voor de punten zocht ik hondjes en baasje en wat fruitoogst. Met het filter ink outlines maakte ik het wat schilderachtiger allemaal.
Nu nog een tekst …
Het werd Thuis is waar de honden zijn, in de taal van het land (leve Google translate). En de vlagkleuren komen nog terug in het ophangtouwtje.
Nu maar hopen dat baasje er blij mee is!

Geplaatst in heldinne's vlangers | Getagged | Een reactie plaatsen