Dit is een boek om je slap te lachen. Het steekt in zekere zin de draak (what's in a name) met Fantasy, maar het zegt ook zoveel zinvolle dingen!
Ze eten nooit eieren in Fantasyland, maar wel altijd kip.
CHICKENS are seen only after they have been cooked and then only in PALACES, where the Rule is that you eat chicken drumsticks with your fingers and then throw the bones to the dogs. Eggs are very rare. The hens of Fantasyland do not seem to lay very well. They seem to be bred in unseen Palace poultry yards purely for the pot.
Ze dragen allemaal leren schoenen maar er is geen beest te zien. Er is geen beest te zien, toch eten ze altijd stoofpot. Wat voor vlees zou daarin zitten? Er zijn nauwelijks vogels of insecten, dus hoe blijft de oogst een beetje op peil?
Ze drinken allemaal wijn of bier maar waar zijn de druiven, waar de hop?
Bouwmateriaal heeft meestal niets te maken met wat lokaal verkrijgbaar is. Handel en krijgsmacht floreren, maar waar komt het geld daarvoor vandaan?
Verkouden worden ze nooit, hoe doorweekt hun mantels ook raken.Waarom zijn ze trouwens zo gek op mantels?
CLOAKS are the universal outer garb of everyone who is not a Barbarian. It is hard to see why. They are open in front and require you at most times to use one hand to hold them shut. On horseback they leave the shirtsleeved arms and most of the torso exposed to wind and WEATHER. The OMTs for Cloaks well express their difficulties. They are constantly swirling and dripping and becoming heavy with water in rainy Weather, entangling with trees or swords, or needing to be pulled close around her/his shivering body. This seems to suggest they are less than practical for anyone on an arduous Tour. But they do have one advantage. Female Cloaks usually add a wide frilly hood, male Cloaks a wide plain one, and neither of these adjuncts ever gets blown from your head or lets water in round the edges. So at least your head is dry.
It is thought that the real reason for the popularity of Cloaks is that the inhabitants like the look of themselves from the back.
Mulisch zei (bladzij 19) het al: in veel romans wordt niet verteld wat iemand voor de kost doet.
Ik vind dat je je bij alles in je boek moet afvragen: kan dit wel? Zelfs al is het Fantasy! Toverkracht en draken zijn allemaal leuk en aardig, maar als je niet aannemelijk kan maken waar iemands wollen mantel vandaan komt, of wie die geborduurd heeft, waar blijf je dan? Ook het Fantasy-universum moet zijn eigen wetten aannemelijk maken.
Ik heb me inmiddels al verdiept in de geschiedenis van zeep (want ik had bedacht dat zeepmaken een leuk vrouwenberoep is), in het gebruik van schelpen als betaalmiddel (de geldkauri bestáát gewoon), in het bouwen van boten, in schoeisel … noem het allemaal maar op.
En het grote voordeel is: hoe meer onderzoek, hoe meer inspiratie.
Ik zal nooit vergeten hoe blij ik was met een winterse blikseminslag, toen ik bezig was met Brandsporen.
Het boek steekt vooral de draak met alle cliché's in Fantasy. (Je zou precies zo'n boek over thrillers of smulboeken kunnen schrijven.) Je moet erom schateren want je herkent ze allemaal. Wat daaraan zo fijn is, is dat je er als schrijver bij kunt stilstaan. Wil je echt de volgende LordoftheRingsepigoon zijn? Of kun je iets heel nieuws bedenken?
SEX is obligatory at some stage in the Tour. The Rules differ according to whether you are male or female. If male, your partner will be either an ever-youthful WITCH or some other beautiful and obliging female, possibly a female SLAVE. In any case you will not be obliged to feel any emotion and no offspring will result. If female, you are required to have strong feelings for your partner, who will usually be worthy of your regard. Again, there will be no offspring. Female Tourists should note that they will not menstruate during the Tour. Both sexes will be glad to know that sexually transmitted diseases are unknown.
See also BATH.