Van de boeken waar ik op dit moment in bezig ben ga ik er geen eentje meer uitkrijgen voor 1 januari, dus de Challenge van 2023 kan online! In tegenstelling tot de 3 voorgaande jaren heb ik dit jaar de 100 boeken niet gehaald. Te veel geknutseld? Te veel series gekeken? (Valt wel mee, dat laatste, ik ben geen binger.)
In elk geval ga ik de challenge voor volgend jaar flink naar beneden bijstellen. Ik wil echt verder met Yima, en daarvoor moet ik nu in elk geval alles wat ik heb geschreven herlezen. En ik waag een nieuwe poging om Proust te lezen. Ik ga voor de Engelse vertaling, en ik wil lezen en luisteren combineren. (Hiervoor luisterde ik 1984, maar dat werd te gruwelijk om bij in slaap te vallen. Vervolgens probeerde ik The Upside-Down World van Benjamin Moser maar het negatieve commentaar in mijn hoofd hield me te erg wakker.)
Van een paar boeken heb ik een uitgebreide bespreking geschreven, van de rest staat een korte beoordeling op Goodreads.
Hoe dan ook: dit is mijn lijst van 2023. Overal waar gevraagd wordt "wat was je favoriete boek van 2023" antwoord ik The Covenant of Water. Wat een weergaloos mooi boek was dat.
1 ster
2 sterren
Cooper, Susan – Silver on the Tree (The Dark is Rising, #5)
Fry, Stephen – More Fool Me (Memoir, #3)
Hays, Katy – The Cloisters
King, Stephen – Fairy Tale
Morgan, Sarah – The Summer Seekers
Robotham, Michael – Lost (Joseph O'Loughlin #2)
Waals, Jacqueline E. van der – Noortje Velt
3 sterren
Baars, Cobi van – De onbedoelden
Bakker, Gerbrand – De Kapperszoon
Bronwasser, Sacha – Luister
Cleeves, Ann – The Long Call (Two Rivers, #1)
Cooper, Susan – The Dark Is Rising (The Dark is Rising, #2)
David-Néel, Alexandra – My Journey to Lhasa: The Classic Story of the Only Western Woman Who Succeeded in Entering the Forbidden City
Fry, Stephen – The Fry Chronicles
Goldewijk, Yorick – Films die nergens draaien
Gosling, Sharon – The House Beneath the Cliffs
Graeber, David and David Wengrow - The Dawn of Everything: A New History of Humanity
Griffiths, Elly – The Zig Zag Girl (Stephens & Mephisto, #1)
Holt, Victoria – Mistress of Mellyn
Johnson, Kij – The Dream-Quest of Vellitt Boe
Jong, Raoul de – Jaguarman: Mijn vader, zijn vader en andere Surinaamse helden
Joshi, Alka – The Henna Artist (The Jaipur Trilogy, #1)
Joshi, Alka – The Secret Keeper of Jaipur (The Jaipur Trilogy, #2)
Mantel, Hilary – A Memoir of My Former Self: A Life in Writing
Millard, Candice - River of the Gods: Genius, Courage and Betrayal in the Search for the Source of the Nile
O'Donoghue, Caroline – The Rachel Incident
Rendell, Ruth – From Doon With Death (Inspector Wexford, #1)
Robotham, Michael – Suspect (Joseph O'Loughlin, #1)
St. James, Simone – The Haunting of Maddy Clare
Salomons, Annie – Een Meisje-Studentje
Shafak, Elif – The Island of Missing Trees
Stevens, Amanda – The Restorer (Graveyard Queen, #1)
Stewart, Mary – The Wicked Day (Arthurian Saga, #4)
Stewart, Mary - My Brother Michael
Stewart, Mary – Nine Coaches Waiting
Taylor, Lulu – The Winter Folly
Tremayne, S.K. – The Drowning Hour
Warner, Sylvia Townsend – Lolly Willowes
Zevin, Gabrielle – The Storied Life of A.J. Fikry
4 sterren
Carr, J.L. – A Month in the Country
Chatwin, Bruce - The Songlines
Cooper, Susan – Over Sea, Under Stone (The Dark is Rising, #1)
Cooper, Susan – Greenwitch (The Dark is Rising, #3)
Cooper, Susan – The Grey King (The Dark is Rising, #4)
Dis, Adriaan van – Naar zachtheid en een warm omhelzen
Griffiths, Elly – The Night Hawks (Ruth Galloway, #13)
Griffiths, Elly – The Locked Room (Ruth Galloway, #14)
Griffiths, Elly – The Last Remains (Ruth Galloway, #15)
Griffiths, Elly – The Stranger Diaries (Harbinder Kaur, #1)
Harper, Jane – Exiles
James, Henry – Daisy Miller
Joyce, Rachel – Perfect
Kennedy, Margaret – The Feast
Le Guin, Ursula K. – Lavinia
Leffler, Maggie – The Secrets of Flight
Lewis, Gwyneth – Sunbathing in the Rain
MacDonald, Ann-Marie – Fayne
Macfarlane, Robert – The Old Ways: A Journey on Foot
Minco, Marga – het Bittere Kruid
Murakami, Haruki – Kafka op het strand
Orwell, George - 1984
Osinga, Richard – Munt
Patchett, Ann – State of Wonder
Patchett, Ann – Tom Lake
Penny, Louise – A World of Curiosities (Chief Inspector Armand Gamache, #18)
Sacks, Oliver – Gratitude
Salih, Tayeb – Season of Migration to the North
Stewart, Mary - The Crystal Cave
Stewart, Mary – The Hollow Hills (Arthurian Saga, #2)
Stewart, Mary – The Last Enchantment (Arthurian Saga, #3)
Stok, Barbara – The Philosopher, the Dog and the Wedding: The Story of the Infamous Female Philosopher Hipparchia
Taylor, Lulu – Her Frozen Heart
Trebbi, Jean-Charles – The Art of Origami Books: Origami, Kirigami, Labyrinth, Tunnel and Mini Books by Artists from Around the World
Verghese, Abraham – Cutting for Stone
Vreugdenhil, Janneke – Koolhydraatarme bijbel: 250 recepten met weinig en langzame koolhydraten
Zevin, Gabrielle – Tomorrow, and Tomorrow, and Tomorrow
5 sterren
Barry, Sebastian – Old God's Time
Verghese, Abraham – The Covenant of Water
DNF
Chapman, Julia – Date With Death (The Dales Detective Series, 1)
Evaristo, Bernardine – Girl, Woman, Other
Fermor, Patrick Leigh – A Time of Gifts (Trilogy, #1)
Frankopan, Peter – The Silk Roads: A New History of the World
Saini, Angela – The Patriarchs: The Origins of Inequality
Seton, Anya – Dragonwyck
Smith, Maggie – You Could Make This Place Beautiful: A Memoir