Nobelprijs

Ik kende Louise Glück niet. Zij heeft de Nobelprijs voor Literatuur gewonnen, dus ik neem mij voor om haar gedichten te gaan lezen. Een van mijn favoriete tweeps geeft een gedicht van haar door: October.
Het grijpt me aan, het gaat over mij. Dat hoorde ik ook, vanmiddag op de radio (vanaf minuut 36). Zij schrijft over het leed van vrouwen.

Toen kwam ik deze tweet tegen: twee heren verguisden de Nobelprijswinnares op grond van 1 alinea. De retweeter was een eerwaarde die ik als sympathiek en ruimdenkend had ingeschat.
Op mijn tweet waarin ik het gedicht October doorgaf, reageerde de oorspronkelijke tweep met "Kitsch again."

De eerwaarde vond dat ik October maar eens naast Herbsttag van Rilke moest leggen. Nu heb ik Rilke innig lief, maar ik ben niet blind voor zijn feilen, en voor het feit dat hij zulk moois alleen kon produceren dankzij een slovend vrouwmens dat alle obstakels uit de weg ruimde.
Ik repliceerde "Die twee gedichten gaan over twee zulke verschillende ervaringen dat het van een enorme onwetendheid getuigt om ze te vergelijken.
Het getuigt vooral van vooroordelen."
De eerwaarde: "Inderdaad, je komt niet eens tot de ervaring in het eerste gedicht vanwege de ondoordringbare taalslierten die vaag suggererend weer over de einder verdwijnen, daarom zijn de twee goed vergelijkingsmateriaal.
En ik: dat het "ondoordringbaar" is zegt toch alleen iets over jouw gebrek aan begrip en ervaring?
De eerwaarde was beledigd. "U beledigt mij nu voor de tweede keer, heeft u ook nog inhoudelijke punten of moet ik u maar blocken?"
Ik had geen idee waardoor. "Waardoor voelt u zich beledigd?
Ik voel mij beledigd doordat u het werk van een vrouw Kitsch noemt zonder haar werk te kennen, en zonder haar werk te begrijpen."
Waarop de eerwaarde antwoordde: "Gespeelde onwetendheid is altijd lelijk mevrouw. Ik wens u fijne gesprekken toe met andere mensen."

En hij heeft mij geblokkeerd.
Ik kan hieruit alleen maar concluderen dat (ik hoop sommige) mannen zó slecht tegen de waarheid kunnen die vrouwen in hun poëzie optekenen, dat zij zich zó slecht kunnen indenken dat het leven er voor de helft van de mensheid werkelijk zo uitziet, dat zij zo bang zijn voor het aardse, het lijfelijke, in vrouwenpoëzie (want oh wat is het hemelse van Rilke toch heerlijk om te citeren), dat zij het afdoen met Kitsch – en klaar.

En vrouwen die uit de grond van hun hart proberen hen te laten inzien wat hier gebeurt, die blokkeren ze. En maken ze na het blokkeren nog even zwarter 1) 2) (zie afbeelding).
Een zogenaamd ruimdenkende, menslievende, Gristelijke Eerwaarde. Dat vind ik misschien nog het ergste.

Ik ga met hernieuwde kracht werken aan Vrouw en Kunst.

toevoeging dd 201020: prachtig artikel over Louise Glück in De Groene.

Dit bericht is geplaatst in autobio, tijdgeest met de tags . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Nobelprijs

  1. Bettina Grissen schreef:

    Gut, ik heb een heleboel gemist, geloof ik, is allemaal langs me heen gegaan! (wat een nare bedoening).

    Ik heb het gedicht (October) nu meerdere keren herlezen, want bij de eerste keer zei het me niet zoveel, vond ik het inderdaad heel veel omhaal hebben. Maar des te vaker ik het lees, des te meer zinnen naar me toe komen, me raken, en des te mooier ik het vind.

    Ik heb te weinig verstand van gedichten om te kunnen beoordelen of ze goed of niet goed zijn, maar ik merk dat ik dit specifieke gedicht me raakt en dat ik erdoor geroerd raak.

    Ik heb het Duitse gedicht van Rilke ook maar gelezen en meerdere malen herlezen. Maar dat kan misschien een mooi of goed gedicht zijn (nogmaals, ik heb te weinig verstand van gedichten om dit te kunnen zeggen), het doet me iig niks. Maar ik houd ook niet van Rilke. Of van Duitse gedichten in het algemeen. Of van Duits. Dat kan ook tegenwerken.

    Dank je wel voor het delen iig!

    Groetjes,

    • Hella schreef:

      Ja, daar gaat het uiteindelijk om, of iets je raakt. En dat is deels een kwestie van smaak, wat jij met Duits hebt, heb ik met Frans 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *