on(der)wijs 2032

Ik hoor een meneer (Paul Schnabel) op de radio enthousiast vertellen over het basisonderwijs in 2032.
• De kindjes moeten Engels leren, ze moeten dat perfect kunnen spreken want Engels is toch de wereldtaal. Chinees, Arabisch en Spaans worden voor het gemak even weggelaten. Maar los daarvan: je moet een kind of vanaf zijn geboorte tweetalig opvoeden, of je moet hem eerst zijn moedertaal 100% perfect leren. Anders leert hij zich in verschillende talen gebrekkig en ongenuanceerd uitdrukken, en zal hij nooit in staat zijn precies onder woorden te brengen wat hij denkt, en vervolgens niet meer in staat zijn alles te denken wat hij wil. Dat is levensgevaarlijk.
• De kindjes moeten digitale vaardigheden leren want dat is toch de toekomst. Als we bedenken dat tien jaar geleden nog niemand van een Ipad gehoord had, lijkt het mij een zinloze tak van onderwijs, die voor de kindjes eindexamen hebben gedaan alweer verouderd is.
• We moeten eigenlijk af van die vakken waarbij ze feitjes leren. We leren tenslotte niet om Triviant te winnen. Al die feitjes zitten onder handbereik in een apparaatje, die kun je allemaal opzoeken.
Daar viel mij de bek van open.
Vragen buitelden over elkaar heen.
Hoe weet je welk feit je moet opzoeken als je niet weet dat het bestaat?
Hoe koppel je al die losse feitjes aan elkaar tot een samenhangend geheel waarvan je de werking begrijpt?
Wie heeft die feitjes in dat apparaatje gezet? Wie controleert die 'feitjes' op waarheid?
Hoe moet je zelf iets nieuws verzinnen als je niets weet?
Hoe weet je of je iets nieuws uitvindt, als je niet weet wat er bestaat?
• Tenslotte, zei die meneer, moesten we de kinderen ook burgerschap bijbrengen. Dat ze leren hoe de maatschappij werkt, wat er van ze verwacht wordt, waar 'wij' voor staan.
Ten eerste lijkt mij dat geen taak van de school, maar van de ouders. Het is hier toch zeker Sparta niet? (Dat zoeken we op.) Alleen hebben ouders nauwelijks nog tijd om hun kinderen op te voeden, want alleen Geld Verdienen geldt als Bijdragen aan de Maatschappij. (Terwijl het alleen Bijdragen aan de Economie betekent.) Dus wordt steeds meer bij het onderwijs neergelegd.
Maar wie gaat dan de inhoud van die vakken bepalen? En slaag je daarvoor alleen als je kritiekloos accepteert wat je over 'onze' waarden wordt bijgebracht? Het is hier toch Noord-Korea niet?
Als ik de in houterig Engels gestelde adviezen lees, slaat de schrik mij om het hart. Ik geloof dat ik mijn toekomstige kleinkinderen maar thuis ga lesgeven.

Dit bericht is geplaatst in tijdgeest met de tags . Bookmark de permalink.

2 Reacties op on(der)wijs 2032

  1. Bettina Grissen schreef:

    Burgerschap is al iets dat we hebben. Het is geen letterlijk vak op school, maar in staatsinrichting en maatschappijleer is dit wel een punt. Het gaat er hierbij om dat kinderen weten hoe de Nederlandse maatschappij functioneert (politiek en rechtspraak), hoe media werken etc. Bij geschiedenis ligt de nadruk op hoe het ontstaan is, bij maatschappijleer hoe het nu werkt.

    Op de basisschool zit dit ook verweven in allerlei zaken, ik heb op de pabo lesgegeven in 'burgerschapsvorming en vredeseducatie'. In die leeftijdscategorie gaat het over dingen als leren samenwerken, verschillen accepteren, ruzies oplossen etc.

    Het idee zelf is niets nieuws, in de 18e eeuw had men al het Verlicht Burgerschapsideaal, de ideeen waar een ideale burger aan zou moeten voldoen om volwaardig mee te kunnen doen in de maatschappij.

    En verder gaat onderwijs altijd in golven, dan het een, twintig jaar later weer het ander en daarna weer het een. Idioten die denken te weten hoe het moet in het onderwijs (terwijl ze zelf niet voor de klas staan) hebben we helaas ook altijd gehad.

    Groetjes,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *